Als jongere koop je natuurlijk geen krant

Jongeren zijn ontzettend nieuwsgierig. Namen generaties voor hen klakkeloos het nieuws over en beschouwden ze alles wat in de kranten stond als waarheid, deze generatie is kritisch. Ze is betrokken, wil weten wat er echt speelt in de wereld. Maar waarom leest deze generatie dan geen krant en lijkt ze genoeg te nemen met gratis nieuws?


Kranten zien hun oplages dalen, kijken verbouwereerd toe hoe de jongere generatie de zorgvuldig door hen samengestelde nieuwsbron onaangeraakt in de kiosk laat liggen. Sommigen nemen zelfs jonge, net afgestudeerde redacteuren en journalisten aan in de hoop dat zij wel weten hoe ze leeftijdsgenoten zo ver krijgen om twee euro voor hun krant neer te leggen. ‘Waarom betaalt deze generatie niet voor nieuws?’ vragen ze zich af, terwijl ze weer een opzegging in de mail ontvangen. Het antwoord is simpel: het betaalde nieuws biedt ten opzichte van het gratis nieuws te weinig meerwaarde.

Als jongere die alleen geld wil uitgeven aan dingen die je nodig denkt te hebben, neem je geen abonnement op een kwaliteitskrant meer om je van informatie te laten voorzien. Het voegt te weinig toe aan het nieuws dat al gratis beschikbaar is. Mooiere foto’s misschien, professionele columnisten en de wetenschap dat je echt een betrouwbare bron in handen hebt, maar voor die extra’s betaal je niet.

Joris Luyendijk, journalist en columnist, legt in onderstaand filmpje precies uit waar het probleem zit. Hij werkt mee als adviseur aan het journalistieke initiatief De Correspondent en vertelt in het filmpje waarom er behoefte is aan nieuws dat anders gebracht wordt dan nu gebeurd. ‘Er zijn zoveel dingen die ontzettend belangrijk zijn, en ik vind ze saai,’ geeft hij toe. Hij doet niet mee aan interessante praatjes bij de koffieautomaat over zaken die hem wel zouden moeten interesseren, maar dat niet doen.

In plaats daarvan verwoord hij de gedachten van veel mensen. ‘Hoe kan de Europese Unie zo belangrijk zijn voor mijn leven en toch niet interessant zijn? Ik vind dingen die mijn leven raken interessant, dus ergens gaat er iets ontzettend mis.’ Hij wil best een halve dag langer op bepaald nieuws wachten, als het dan maar goed en interessant gebracht wordt. En daar ligt het probleem.

Jongeren zijn het probleem niet. Ze zijn echt wel geïnteresseerd, nieuwsgierig en bereid om te betalen voor nieuws dat voor hen belangrijk is. Alleen hebben kranten nog geen manier gevonden waarop ze nieuws zo kunnen brengen dat jongeren het waardevol genoeg vinden om te lezen. Zolang kranten dat niet aanpassen, zullen er minder kranten verkocht blijven worden. En ontvangen ze meer opzeggingen in de mail.

Gepubliceerd door

Rosalinde Markus

Rosalinde Markus (1994) is communicatiestudente en heeft al zolang ze zich kan herinneren een passie voor schrijven. Haar blog is een openbaar notitieboekje over schrijven, bloggen, creativiteit en wat haar opvalt in het communicatievak. Ook is ze hoofdredacteur van online literair tijdschrift Lood.