Grappige stickers of visitekaartjes; het belang van de offline indruk

‘Ik ga visitekaartjes regelen,’ zei ik. Ik schreef het op en zette er een groot uitroepteken bij. ‘Hoezo?’ De vriendin keek me aan alsof een visitekaartje iets vreemds was, iets waarvan niemand wist wat je er eigenlijk mee moest. ‘Je hebt toch een blog? Dat ís toch je visitekaartje?’ Natuurlijk. Maar juist nu je blog je visitekaartje is en je LinkedIn je CV, is het belangrijk om ook een offline indruk achter te laten. Niet alleen als blogger, maar ook als schrijver of creativo.

Eerst was ik zoals de vriendin: sceptisch tegenover visitekaartjes en ander drukwerk. Die promotiemiddelen zijn voor journalisten en anderen die hun online draai nog moeten vinden. Tot ik vorig jaar tijdens een bezoek aan het NRC kantoor iemand van de communicatieafdeling sprak. ‘Je hebt zeker geen visitekaartje?’ vroeg hij. Toevallig had ik nog een oud exemplaar in m’n zak zitten. Hij draaide het kaartje tussen zijn vingers. ‘Goeie leus, passie voor schrijven.’

Een creatief vormgegeven of aantrekkelijk geschreven visitekaartje maakt indruk. Het zorgt ervoor dat mensen die je tijdens netwerkborrels of evenementen ontmoet je herinneren. Dat ze weten hoe ze jouw blognaam moeten spellen en een indruk hebben van wat je zoal doet. En als die offline indruk goed is, bereik je wat je wilt: dat ze je online zoeken. Want een blog of website is absoluut je online visitekaartje, maar dan moeten anderen het wel weten te vinden.

‘Business cards still matter because our memory sucks.’

– Patrick Allan

Toch lijken we al onze hoop op digitale media te vestigen. We richten ons op een Facebookpagina en flitsende website. Ondertussen claimen PR-bureaus dat het nu hip is om geen visitekaartje te hebben. Ik claim dat het niet gaat om dat visitekaartje. Het gaat om een offline indruk. Iets wat zorgt voor herkenning, iets grappigs of iets dat de aandacht trekt.

Iedereen wil een mooie website, een hoge Klout score op Twitter en waardering in de vorm van likes. Die online zichtbaarheid is wel belangrijk, maar het wordt online steeds drukker. Iedereen schreeuwt om aandacht. Meer likes, meer volgers, meer bezoekers. Juist daarom is die balans tussen online en offline steeds belangrijker. Offline de aandacht trekken en die vervolgens online vasthouden. Online is geen vervanging van offline, maar een aanvulling.

Met creatieve visitekaartjes, dus. Of grappige stickers, zoals de bloggable stickers die bloggers van The Next Web op mensen plakten tijdens conferenties. Of levensgrote posters. ‘Heel weinig mensen hebben nog verstand van drukwerk en hoe je dat inzet,’ zei mijn stagebegeleider onlangs toen dat soort posters op muren plakten. Het doel? Bezoekers zo ver krijgen om de website te bezoeken. Ouderwets? Misschien, maar wel effectief.

Dus ik ga visitekaartjes regelen. In de vorm van een entreeticket, zoals bij onlineprinters. Of grappige stickers. Om aandacht te trekken, maar dan op een plek waar het veel rustiger is: offline.

Foto door: Jeff Sheldon

Gepubliceerd door

Rosalinde Markus

Rosalinde Markus (1994) is communicatiestudente en heeft al zolang ze zich kan herinneren een passie voor schrijven. Haar blog is een openbaar notitieboekje over schrijven, bloggen, creativiteit en wat haar opvalt in het communicatievak. Ook is ze hoofdredacteur van online literair tijdschrift Lood.