Delen is belangrijk, dus deel ik de belangrijkste lessen van Blog Away NL

Vier weken lang ontving ik elke zondag een nieuwsbrief over bloggen in m’n mailbox, met daarin de blogopdrachten voor de Blog Away NL Maand. Deze zondag was anders: er kwam wat spam binnen, wat meldingen van Twitter en een laatste mail van blogcoach Karin Ramaker met haar laatste feedback op de door mij uitgewerkte blogopdrachten.

Geen nieuwsbrief met allerlei leuke feitjes over bloggen dit keer. Ook geen nieuwe blogopdracht. Februari is begonnen, dus is de Blog Away NL Maand definitief afgelopen. Gelukkig heb tijdens alle Hangout sessies aantekeningen gemaakt, zodat ik aan de waardevolle lessen van de blogcursus herinnerd wordt wanneer ik mijn notitieboekje opensla.

[heading margin_top=”14″]Deel je kennis, want delen is belangrijk[/heading]

Een belangrijk onderwerp van de blogcursus was delen. Het kwam regelmatig terug tijdens de gesprekken, op Twitter en in de blogopdrachten. Delen maakt socialer, dus delen is belangrijk. Daarom deel ik vandaag een aantal lessen van de online blogcursus.

  • Bloggen heeft verschillende doelen, maar bijna altijd wil de blogger een snaar raken of herkenning vinden.
  • Je hebt niet alleen een nicheblog wanneer je blogt over duurzaam tuinieren of puppy’s. Ook brede onderwerpen zoals ‘creativiteit’ zijn niches.
  • Om te bepalen of je ergens over kunt bloggen of niet, is het vooral belangrijk om naar je gevoel te luisteren.
  • Persoonlijk bloggen kan. Dat is heel persoonlijk, maar niet privé. Persoonlijk is iets van jezelf laten zien, maar niet alles.
  • Schrijf minimaal 300 woorden, anders kan de lezer denken: ‘Was dat het?’

‘Je vertelt wat er gebeurt in de keuken, maar niet wat er gebeurt in het toilet of de badkamer.’

– Karin Ramaker

  • De beste blogtip die Karin ooit kreeg, was: ‘Gooi het eruit.’
  • Gebruik af en toe quotes in blogs, omdat je daaraan je verhaal kunt ophangen.
  • Je weet nooit of je over het juiste onderwerp blogt, maar je kunt altijd bijsturen.
  • Je hoeft geen expert te zijn om over een bepaald onderwerp te bloggen, want iedereen heeft bepaalde ervaringen.
  • Stop kernwoorden in je titels, zorg dat ze prikkelen, uitdagen, vertellen wat je blogpost inhoudt.
  • Bepaal van tevoren: wat wil ik melden? waar wil ik over uitweiden? Begrijpen lezers welk punt ik wil maken?


Wat is de belangrijkste les over bloggen die jij ooit hoorde?

 

Foto door: Karin Ramaker

Gepubliceerd door

Rosalinde Markus

Rosalinde Markus (1994) is communicatiestudente en heeft al zolang ze zich kan herinneren een passie voor schrijven. Haar blog is een openbaar notitieboekje over schrijven, bloggen, creativiteit en wat haar opvalt in het communicatievak. Ook is ze hoofdredacteur van online literair tijdschrift Lood.