Vanaf vandaag lees je alles over jouw interesses in digitale kiosk Blendle

‘Wij hebben vijf trends gespot die de journalistiek gaan veranderen.’ Samen met twee studiegenoten stond ik iets minder dan een jaar geleden voor een volle collegezaal om trends in de journalistiek te presenteren. Toen ik weken eerder hoorde dat we onderzoek moesten doen naar trends in een bepaald vakgebied, wist ik dat het over vernieuwing in de journalistiek moest gaan. Een trend was dat lezers hun informatie niet langer uit één krant halen, maar interessante stukken uit diverse kranten willen lezen. De oplossing? Blendle. Vandaag is het live.

Oprichter Marten Blankesteijn bedacht Blendle toen hij in de Albert Heijn voor het tijdschriftenrek stond. In elk tijdschrift stond wel een stuk dat hij wilde lezen, maar dan moest hij meteen het hele tijdschrift kopen voor vijf euro. ‘Dat moet anders,’ vond hij. Hij creëerde samen met internetondernemer, nieuwe media fanaat en Blendle-gezicht Alexander Klöpping een digitale kiosk waarin losse artikelen uit diverse kranten en tijdschriften gekocht kunnen worden.

In onderstaande video wordt uitgelegd hoe Blendle werkt (en voor meer info lees je ‘Blendle, de iTunes voor de journalistiek‘ dat ik een jaar geleden schreef):

De oprichters van Blendle zien de dienst als een extra afzetkanaal voor kranten. De abonnementen zullen niet verminderen en de oplages zullen niet dalen door de komst van Blendle. Blendle spreekt een nieuwe doelgroep aan, een doelgroep die nooit een krant las maar nieuwsgierig wordt naar stukken die vrienden delen. In Blendle kun je namelijk zelf door kranten en tijdschriften bladeren, maar je kunt ook BN’ers en vrienden volgen om te zien welke stukken zij goed vonden. En stukken die jij interessant vond vervolgens meteen delen via social media.

Die kruisbestuiving maakt Blendle interessant. Blendle is niet alleen een digitale kiosk, het is een sociaal netwerk om nieuws met elkaar te delen, een zoekmachine om in alle tijdschriften en kranten van Nederland juist dat ene stuk over je favoriete schrijver te vinden en een soort Google Alert voor nieuws: vul een trefwoord in en word vervolgens gewaarschuwd wanneer er nieuwe artikelen over dat onderwerp verschijnen.

Het is een nieuwe manier van nieuwsconsumptie die al langer bestond, maar nu betaalbaar wordt: je niet abonneren op de krant die het beste bij je past, maar stukken lezen die je interesse wekken, ongeacht uit welke krant ze afkomstig zijn. Juist voor lezers met creatieve beroepen is Blendle waardevol, omdat lezen nog steeds één van de beste manieren is om geïnspireerd te raken. Dankzij Blendle krijg je een mail wanneer er nieuwe artikelen verschenen zijn over jouw favoriete schrijver en kun je zien welke stukken die boeiende journalist de moeite waard vindt.

Zo heb ik een alert ingesteld voor schrijvers als ‘Mano Bouzamour’, ‘Murat Isik’ en ‘Thomas Heerma van Voss’ en hoor ik het meteen wanneer er een nieuw artikel met het trefwoord ‘bloggen’ verschijnt. Vanaf vandaag is Blendle voor iedereen te gebruiken. Bloggers, aspirant-schrijvers, doe er je voordeel mee: maak een account aan, probeer het en laat je inspireren.

Gepubliceerd door

Rosalinde Markus

Rosalinde Markus (1994) is communicatiestudente en heeft al zolang ze zich kan herinneren een passie voor schrijven. Haar blog is een openbaar notitieboekje over schrijven, bloggen, creativiteit en wat haar opvalt in het communicatievak. Ook is ze hoofdredacteur van online literair tijdschrift Lood.