De Blog Success Forecaster voorspelt jouw blogsucces: kan dat?

‘Negentig procent van alle blogs verdwijnt binnen een jaar na oprichting omdat ze niet levensvatbaar zijn,’ stond in een mail die ik van blogger Mary Jaksch kreeg. ‘Daarom is het belangrijk om uit te zoeken of jouw blogonderwerp dat wel is. Speciaal daarvoor heb ik de Blog Success Forecaster ontwikkeld.’ Een Engelstalige tool waarmee je binnen een paar minuten weet of jouw blog succesvol kan worden. Is het mogelijk om blogsucces te voorspellen?

[heading margin_top=”14″]Mijn blogsucces wordt voorspeld in vijf stappen[/heading]

Ik besluit het uit te proberen en meld me aan. De introductiepagina vertelt me dat de Blog Succes Forecaster een onderzoeksmethode is waarmee ik mijn blogonderwerp kan testen. Dat gebeurt in vijf stappen: eerst kijken we hoeveel potentiële bezoekers ik heb, dan hoeveel content ik over het onderwerp kan creëren, hoeveel concurrentie er in de niche is, wat de trends in de niche zijn en welke mogelijkheden er zijn om geld te verdienen met bloggen.

Na het doorlopen van de vijf stappen weet ik niet alleen of ik de juiste niche te pakken heb, Jaksch belooft me ook suggesties te geven. Bijvoorbeeld wat ik moet doen als het bereik van mijn blogonderwerp te klein of juist te groot is. Elke module begint met een korte introductie (hoeveel potentiële bezoekers moet je blog hebben? waarom is dat belangrijk?), gevolgd door een video waarin ze laat zien welke test ik kan uitvoeren en voorbeelden geeft.

Ik start de eerste module en kom erachter dat er te veel publiek is voor mijn onderwerp. ‘Schrijven’ levert 10.200.000 hits op in Google, ‘Jong schrijven’ nog 3.280.000 en ‘Jong schrijver worden’ 2.500.000. Bloggen, creativiteit en communicatie (onderwerpen die ik óók aanraak) durf ik niet eens te Googelen. Volgens Jaksch komt dat omdat ik het moeilijk vind om uit te drukken wat mijn specifieke blogonderwerp is. Ze heeft een punt, maar voor het Nederlandstalig bloggebied is mijn niche al best specifiek. Ik ga door naar de tweede module: content creëren.

BlogSuccessForecaster

Jaksch herinnert me eraan dat bloggen iets is dat je langdurig doet. Er moet dus genoeg zijn om over te bloggen. Om erachter te komen of er genoeg over schrijven te bloggen is, beantwoord ik vijf vragen met ‘ja’ of ‘nee’. Vier van de vijf vragen kan ik positief beantwoorden, wat volgens Jaksch betekent dat ik jarenlang over dit onderwerp kan bloggen. Gelukkig, een mooie score. Wel vind ik het een karige opdracht. Zijn vijf vragen echt genoeg om te bepalen hoelang je inspiratie hebt om te bloggen?

In de derde module kijk ik naar mijn concurrentie. Spannend, want Jaksch legt uit dat mijn kansen om succesvol te bloggen groter zijn wanneer er concurrenten zijn voor wie ik kan gastbloggen. Kan ik tien blogs noemen in mijn niche? Als het gaat om Nederlandstalige blogs, nee, dan kom ik met veel moeite op vijf. Engelstalig? Ja, dan wel. Zijn er Facebookpagina’s met tweeduizend leden? Ja! Twitteraccounts met veel volgers? Hmm. Matige concurrentie, door naar de vierde module: trends.

Ik maak kennis met Google Trends en leer hoe ik kan zien of er naar mijn niche gezocht wordt. Hoe vaak? En is het blijvende aandacht of een eenmalige hit? Ook zie ik de populairste zoek- termen voor mijn niche: ‘boek schrijven’, ‘sollicitatiebrief schrijven’, ‘Nederlands schrijven’ en ‘cursus schrijven’. Aan die informatie heb ik niet zoveel als Jaksch me wil doen geloven. Revolutionaire openbaringen over wat mijn bezoekers willen, blijven uit. Ik moet het onder ogen zien, schrijven is niet trendy.

GoogleTrends

Als ik teveel potentiële bezoekers heb, weinig concurrentie, geen specifiek onderwerp dat ook nog eens niet populair is, kan ik dan geld verdienen met bloggen? Ja, zegt Jaksch, als je iets te verkopen hebt. Heeft je niche een markt? Ja, want er zijn mensen die e-books over schrijven of schrijfcursussen verkopen. Ze stuurt me naar Amazon om te kijken of mijn onderwerp in de bestsellerlijst staat en vervolgens naar Google advertenties. Er staan schrijfboeken in de lijst en er zijn advertenties. Geld verdienen is dus mogelijk, maar ik besluit er nu niets mee te doen.

Jaksch wel, want meteen na het doorlopen van de vijf modules kom ik terecht op een verkooppagina. ‘Het is goed om je hier te zien, want dat betekent dat je alle vijf stappen hebt gevolgd. Je bent op weg naar succes, want de meeste mensen maken niet af waar ze aan beginnen.’ Na dat compliment vertelt ze me alles over haar online blogcursus waar ik alléén vandaag korting op krijg. Aha.

[heading margin_top=”14″]Kan de Blog Success Forecaster blogsucces voorspellen?[/heading]

Hoewel Jaksch anders beweert, vind ik de Blog Success Forecaster geen must voor de beginnende blogger. De tool helpt je met simpele tests en duidelijke voorbeelden om het juiste blogonderwerp te bepalen, maar dit heeft vooral zin als je onzeker bent over je onderwerp. Dan kun je zien of er naar het onderwerp gezocht wordt, of jij er gepassioneerd over bent en of je er geld mee kunt verdienen. Als je al langer blogt en tevreden bent met je onderwerp voegt de tool niets toe: zelfs als je matig scoort (zoals mijn onderwerp), zul je erover blijven bloggen.

Het meest waardevolle van de tool vind ik het leren werken met Google Trends, omdat het je inzicht geeft in de populariteit van je onderwerp en populaire zoektermen waar je eventueel iets mee kunt doen. Ook heb je na het doorlopen van de vijf stappen je onderwerp echt onderzocht. Hierdoor krijg je een goed beeld van je niche. Dit onderzoek kun je ook zelf doen, het voordeel van de tool is dat alle tests overzichtelijk bij elkaar staan. Toen ik me voor de Blog Success Forecaster inschreef was de tool gratis, inmiddels betaal je zeven dollar (zo’n vijf euro).

Kan de Blog Success Forecaster blogsucces voorspellen? Nee, want uiteindelijk hangt het ervan af wat jij als blogger met de opgedane informatie doet. Ook is de tool erg ingesteld op de Amerikaanse blogwereld waarin honderdduizenden volgers haalbaar zijn. In ons kleine Nederland zal dat aantal echt lager liggen. Wel geeft het je inzicht in je onderwerp en hoe groot de kans op succes is. Voorspellingen doet hij niet, inzichten geven wel.

Gepubliceerd door

Rosalinde Markus

Rosalinde Markus (1994) is communicatiestudente en heeft al zolang ze zich kan herinneren een passie voor schrijven. Haar blog is een openbaar notitieboekje over schrijven, bloggen, creativiteit en wat haar opvalt in het communicatievak. Ook is ze hoofdredacteur van online literair tijdschrift Lood.