Blogdoelen

Heeft iedere blogger een blogdoel nodig?

Heb jij een doel met je blog? Zoiets als duizend bezoekers per maand, drie blogposts per week publiceren, minstens tien reacties losmaken bij lezers of er uiteindelijk geld mee verdienen? Daar ging het maandag over in de Twitterchat #blogpraat. Is een blogdoel nodig en hebben de meeste bloggers eigenlijk wel doelen?

Op dit moment heb ik geen blogdoel. In 2011 was mijn doel om beter te leren schrijven door regelmatig te bloggen en twee jaar geleden stelde ik mezelf als doel om dagelijks te bloggen. Dit jaar heb ik wel persoonlijke en zakelijke doelen geformuleerd, maar geen blogdoel. Een doel houdt je gemotiveerd, zorgt ervoor dat je weet waar je naartoe werkt en dat je onderweg de juiste keuzes kunt maken.

Toch denk ik dat je niet altijd een doel nodig hebt. Je kunt ook bloggen zoals ik, af en toe omdat je het leuk vindt. Je blog gebruiken als uitlaatklep, als manier om je creativiteit kwijt te kunnen en je gedachten te ordenen. Als ik langere tijd niet blog, voel ik me onrustig. De ideeën, gedachten en creatieve prikkels die zich door de dag heen in mijn hoofd verzamelen, moeten eruit. Bloggen en schrijven zijn daar fijne manieren voor. Daarom blog ik. Maar wanneer heb je wel een blogdoel nodig?

1) Als je serieuze plannen hebt
Als je om een andere reden blogt dan puur voor je plezier en er wellicht meer uit wil halen (zoals veel bezoekers, geld of opdrachten) dan is het handig om blogdoelen te stellen. Succesvolle lifestyle blogs als NSMBL en Chapter Friday ontstaan niet zonder hard werk, strategie en het realiseren van doelen. Door vooraf na te denken over waar je heen wilt, kun je betere keuzes maken en sneller op dat punt aankomen. Dus als je serieuze plannen hebt met je blog en je wil echt een X aantal lezers, minstens iedere dag een blogpost publiceren of een zakcentje verdienen; hup naar de tekentafel om na te denken over je doelen.

2) Als je zakelijk blogt
Hoewel je blog inzetten als middel om geld te verdienen ook al behoorlijk zakelijk is, bedoel ik met zakelijk bloggen de blogs die opgezet zijn door bedrijven of met vooropgezet plan om bij te dragen aan een inkomen. Als je je blog zakelijk inzet, heeft het invloed op hoe klanten over je denken (je blog verwaarlozen geeft geen goede indruk) én zit er vaak druk achter. De verwachtingen zijn dat het blog meer gaat opleveren dan alleen leuke reacties, dus wat dat dan precies is en of die verwachtingen realistisch zijn, daar helpen blogdoelen bij.

Kortom: als je net zoals ik voornamelijk een hobbyblogger bent die zich niet zo druk maakt om bezoekersaantallen of hoe anderen over je blog denken, dan is het hebben van een blogdoel niet noodzakelijk. Leuk? Dat wel, want het motiveert je om te blijven bloggen en je kunt jezelf belonen als je het blogdoel behaalt (een reden voor chocolade of een nieuw boek is altijd een goed idee).

Heb jij blogdoelen?

Gepubliceerd door

Rosalinde Markus

Rosalinde Markus (1994) is communicatiestudente en heeft al zolang ze zich kan herinneren een passie voor schrijven. Haar blog is een openbaar notitieboekje over schrijven, bloggen, creativiteit en wat haar opvalt in het communicatievak. Ook is ze hoofdredacteur van online literair tijdschrift Lood.

  • Nog een hobbyblogger hier. Mijn doel is om de blog te creëren die ik zelf graag lees en om mijn schrijfstijl te ontwikkelen. Tegelijkertijd deel ik het natuurlijk wel met de wereld, dus ik ben ook wel op zoek naar contact met lezers. Maar ik probeer daar voor mijzelf geen kwantitatief doel aan te stellen, want ik wil er niet krampachtig mee omgaan.