De naam van je blog is een jas die perfect moet passen bij wie hem draagt

‘En deze, die is wel leuk toch?’ Een vriendin die voor zichzelf begint, vroeg me laatst naar mijn mening over de naam. ‘Ik heb er de hele dag over nagedacht, dit moet ‘m worden.’ De naam was wel oké. Hij was algemeen en door de toevoeging ‘4You’ wat Amerikaans, maar prima. ‘Heb je internationale ambities?’ vroeg ik. ‘Nee joh, daar is m’n Engels niet goed genoeg voor.’

[heading margin_top=”14″]’Heb je die naam al gegoogeld?'[/heading]

Ik Googelde de naam en kwam zes bedrijven tegen die precies dezelfde naam hadden. Ik polste voorzichtig of ze dat zelf ook wist. ‘Volgens mij heb ik die naam vaker gehoord,’ loog ik. ‘Heb je hem al gegoogeld?’ Ze pakte meteen haar telefoon erbij. Haar gezicht betrok toen ze de zoekresultaten las. ‘Hoe kan dat nou? Nu moet ik wéér iets anders verzinnen.’

Haar enthousiasme om in één dag de perfecte naam te verzinnen, deed me denken aan het advies dat vaak aan beginnende bloggers gegeven wordt: begin gewoon en denk nergens over na. Ja, het is handig als je meteen voor WordPress kiest, maar het belangrijkste is dat je gewoon begint. De naam, je niche, het uiterlijk van je blog; denk daar vooral nog even niet aan.

Ooit was ik het daarmee eens, want beginnen is een eerste stap die hopelijk tot een heel voetspoor leidt. Inmiddels geef ik liever dit advies: doe eerst weken over het bedenken van een naam en begin dáárna. Het belang van een naam wordt onderschat. Niet alleen door bloggers en zelfstandige ondernemers, ook door schrijvers. De naam die je je blog, boek of bedrijf geeft zegt iets over jezelf, over de tone of voice, over wat je uit wil stralen.

Ik hoorde iemand zeggen: ‘Een naam moet langzamerhand aanvoelen als een jas die perfect om je heen past.’ Juist daarom is het meestal niet iets wat je in een dag bedenkt. Je favoriete jas draag je jaren. Hij moet tijdloos zijn, specifiek passen bij degene die hem draagt. Over Passie voor Schrijven heb ik langer dan een dag nagedacht, maar 100% tevreden ben ik niet. Passie is een modewoord geworden met een negatieve, bijna overdreven ondertoon. Heb je háár weer met haar ‘passie’.

[heading margin_top=”14″]De naam die jij iets geeft, zegt iets over jou[/heading]

Fulltime beautyblogger Cynthia Schultz (MissLipgloss.nl) heeft eens gezegd dat de naam van haar blog op haar zestiende leuk was, maar dat ze nu voor een andere naam zou kiezen. Zo zijn er ongetwijfeld meer. Van tevoren heb je de tijd om goed over een naam na te denken die je jaren kunt gebruiken. Als je te snel beslist, heb je het risico dat je het achteraf niet meer kunt veranderen zonder bekendheid te verliezen.

De naam van mijn blog is niet tijdloos, maar het omschrijft wel de kern van m’n blog. Het laat zien wat ik uit wil stralen en over welk onderwerp ik veel schrijf. De jas paste niet perfect, maar ik heb geleerd hoe ik hem zo goed mogelijk kan dragen. Durf moeite te doen voor je favoriete jas. Ga vijftien winkels af in plaats van twee, wees niet te snel tevreden ‘omdat je nu eenmaal een jas nodig hebt’. Doe er moeite voor en durf, als de naam goed voelt, het besluit te nemen.

Namen kiezen blijft lastig. Of het je blog, boek, kind of huisdier is, namen die jij bedenkt, zeggen iets over jou. Dat geeft het een bepaald gewicht, maar denk er ook niet te zwaar over. Als je vijftien winkels bent afgegaan en je hebt nog geen lightbulb moment gehad, durf dan ook voor de beste te gaan die je tegengekomen bent.

Foto door: Marc Roberts

Wat is voor jou belangrijk bij het kiezen van een naam?

Gepubliceerd door

Rosalinde Markus

Rosalinde Markus (1994) is communicatiestudente en heeft al zolang ze zich kan herinneren een passie voor schrijven. Haar blog is een openbaar notitieboekje over schrijven, bloggen, creativiteit en wat haar opvalt in het communicatievak. Ook is ze hoofdredacteur van online literair tijdschrift Lood.