Communicatie kun je niet uitzetten

‘Dus jij studeert Communicatie? Kun je dan ook met mij communiceren?’ Deze reactie is niet ongewoon wanneer ik vertel wat ik studeer. Ik antwoord meestal met een geforceerd glimlachje. Mensen weten vaak niet wat ze van de studie moeten denken of verwachten dat je in prachtige volzinnen praat. Leuk hoor, zo’n studie, maar waarom doe je niet iets praktisch? Iedereen kan toch communiceren? Als antwoord belicht ik de leuke en boeiende kanten van communicatie.

Als je vraagt wat communicatie is, kan ik een paar modellen opsommen: een zender verstuurt een boodschap via een medium naar een ontvanger. En weer terug. Maar dat is saai en abstract. Communicatie is omgaan met mensen. Je probeert mensen te bereiken met een reclame, een tweet, een persbericht of een mail. Of je wilt ervoor zorgen dat mensen elkaar begrijpen. Wat je ook doet, er zijn altijd mensen bij betrokken en daar moet je mee omgaan door zo goed mogelijk te bepalen hoe ze denken, praten en benaderd willen worden.

Het leukste van communicatie is dat het overal is. Als je krant openslaat en een advertentie ziet die zo goed is dat je er een foto van maakt. Als je een gesprek hoort dat zo grappig verloopt dat je het opschrijft. Als je in de trein zit en kijkt wat je buurman op zijn smartphone aan het doen is. Als je tweets bekijkt tijdens het WK. Als je iemand een speech hoort geven en degene naast je ziet gapen. Communicatie is overal, en het maakt emoties los. Het doet iets met je.

Een docent zei ooit dat communicatie cultuur is, en andersom. Cultuur kun je niet uitzetten. Communicatie ook niet.

Wat ook leuk is aan communicatie, is dat het vaak fout gaat. In een bedrijf, in de trein, op social media, op televisie. Soms vragen mensen of ik niet bang ben dat ik geen baan kan krijgen met deze studie. Absoluut niet. Communicatie gaat zo vaak fout, dat er altijd mensen nodig zijn die de fout herkennen en oplossen. Mensen die de fouten herstellen of juist voorkomen. Dat het vaak fout gaat, betekent dat er ruimte voor verbetering is. Er is dus altijd een uitdaging.

Daarnaast zit je bovenop nieuwe ontwikkelingen. Je moet weten wat er speelt, wat de trends zijn (of simpeler: wat mensen nu doen en waar ze over praten) en welke nieuwe (digitale) mogelijkheden er ontstaan. Je moet willen weten hoe Twitter werkt en waarom het anders is dan Facebook, maar vooral ook kijken naar wat er nog meer is. Communicatie is actueel, op de hoogte en in het beste geval vernieuwend. En daardoor spannend.

En communicatie is heerlijk als je nieuwsgierig bent. Van elk ander vakgebied kun je iets leren. Een stukje psychologie, journalistiek, ICT en zelfs een beetje economie. Communicatie zit verweven in alles wat we doen, dus is er altijd meer over te leren. Je kunt het ook letterlijk nemen en binnen de communicatie iets anders doen. Van communicatiemedewerker naar tekstschrijver naar journalist en vervolgens woordvoerder; het kan. Zo breed is het.

Kortom: het verveelt nooit.

Deze blog is geschreven als onderdeel van de Blog NL Maand #7.

Gepubliceerd door

Rosalinde Markus

Rosalinde Markus (1994) is communicatiestudente en heeft al zolang ze zich kan herinneren een passie voor schrijven. Haar blog is een openbaar notitieboekje over schrijven, bloggen, creativiteit en wat haar opvalt in het communicatievak. Ook is ze hoofdredacteur van online literair tijdschrift Lood.

  • karin

    ik geloof dat je nu wel helder en duidelijk hebt verwoord wat je studie inhoudt. alle mensen die de vraag nog eens stellen zou ik verwijzen naar dit blog. #basta!