Wat creatieve bedrijven jou leren over de ideale schrijfplek

Ernst-Jan Pfauth ontdekte dat elke dag bloggen lastig – al dan niet onmogelijk – werd toen hij fulltime als chef Internet bij NRC de slag ging; ik voorzie dat nu voor mezelf vanaf november, de maand waarin mijn stageperiode begint. De afgelopen weken heb ik me georiënteerd op een stageplek en geloof het of niet, zelfs daar kun je over bloggen.

[heading margin_top=”14″]Google weet: stimuleer creativiteit door de inrichting[/heading]

Bij goede communicatiebureaus en andere bedrijven waarin creativiteit een belangrijk onderdeel is, is alles er namelijk op gericht om die creativiteit te stimuleren. Niet zo extreem als bij Google (waar ze volleybalvelden aanleggen als dat hun stagiaires helpt):

Maar de werkplekken zijn wel zo ingericht dat je je er thuis voelt en er het liefst meteen aan de slag zou gaan. Zo kwam ik in de afgelopen week bij een communicatiebureau dat in een gebouw met een aantal andere bedrijven zat. Terwijl ik de traptreden naar boven volgde, verwachtte ik een strak kantoor te zien. Zo’n kantoor waar zoveel mogelijk mensen op het aantal beschikbare vierkante meters zijn gepropt.

Niets daarvan: ruime, lichte werkplekken. Abstracte schilderijen aan de muur, afgewisseld met prachtige kleurenfoto’s. Overal ramen en sfeerverlichting. Een enorme boekenkast die een zijwand in beslag nam met daarin alle denkbare tijdschriften en kranten. Een mooie laminaatvloer met daarop grote, houten tafels. Bijna huiselijk.

Zulke communicatiebureaus geven me indruk dat ze er echt over nagedacht hebben: geen saaie, standaard kantoorruimte, maar een creatief ingerichte werkplek waarin werknemers zich echt serieus genomen voelen. Ik heb het ongetwijfeld heel vaak gezegd: ‘Wat een prachtig kantoor!’

[heading margin_top=”14″]De ideale schrijfplek heeft geen TL-verlichting[/heading]

Ik geloof dat bedrijven als Google en het communicatiebureau waar ik op bezoek was het goed gezien hebben: de inrichting en uitstraling van het kantoor is voor de medewerkers van wezenlijk belang.

Die creatieve plekken leren je meer over de ideale schrijfplek. Want waarom zou je aan een rommelig bureau in een saaie, witgeschilderde kamer schrijven als creatieve bedrijven juist geloven dat dat níét stimulerend werkt? Leer ervan: investeer in een mooi bureau, hang een intrigerend schilderij op en richt je schrijfplek sfeervol in.

Zorg dat de inrichting ervoor zorgt dat je bij binnenkomst zin krijgt om met het bedenken van die verhaallijn of het ontwikkelen van dat karakter verder te gaan. Het moet niet afleiden of demotiveren, maar stimuleren. Dat dat kan, bevestigt dit artikel waarin de omgevingsfactoren die je creativiteit beïnvloeden worden genoemd.

Ik haal m’n bureaulamp met TL-verlichting in ieder geval weg.

Gepubliceerd door

Rosalinde Markus

Rosalinde Markus (1994) is communicatiestudente en heeft al zolang ze zich kan herinneren een passie voor schrijven. Haar blog is een openbaar notitieboekje over schrijven, bloggen, creativiteit en wat haar opvalt in het communicatievak. Ook is ze hoofdredacteur van online literair tijdschrift Lood.