Lezers zitten niet op jouw verhalen te wachten, dus creëer die behoefte zelf

Er zijn weinig zekerheden als het om bloggen of schrijven gaat, maar dat je het vaker moet doen om er beter in te worden is er één van. Hoe vaker je een blogpost tikt en hoe vaker je fictie schrijft, hoe beter je gaat schrijven. Je leert je eigen stijl kennen, ontdekt welke clichés er telkens insluipen en merkt vanuit welk perspectief je het fijnst schrijft. Wanneer je besluit er meer tijd in te steken, kun je je soms afvragen: ‘Waar doe ik het allemaal voor?’

[heading margin_top=”14″]Zit er iemand op je verhalen te wachten? Nee[/heading]

Het beste antwoord is dan natuurlijk: voor jezelf. Je doet het omdat je zelf graag schrijft of stukken tikt op je laptop. Maar als je actief schrijft of blogt, dan weet je dat gelezen worden het leuker maakt. Het motiveert je om ermee door te gaan, geeft je meer zelfvertrouwen en vergroot je enthousiasme. Blogger Martijn Bloksma stelde zichzelf een interessante vraag: ‘Zit iemand op mijn blogs te wachten?’ Hij kwam tot de conclusie dat het niet uitmaakt of iemand erop zit te wachten, omdat het veel belangrijker is om jezelf af te vragen waar je heen wil met je blog en of je ‘m zelf zou lezen.

De aanleiding voor hem om over die vraag te schrijven, was een mail die hij van een lezer kreeg. Voor het gemak heb ik ‘m hieronder gezet:

‘Ik wil graag volgend jaar betaald verder studeren (oftewel promoveren) en kreeg het advies om mezelf te uiten via een blog over mijn onderzoeksinteresses (media representaties en de grens tussen gemak en privacy). Hierop zou ik onderzoeksideeën, populair wetenschappelijke artikeltjes en andere beslommeringen kunnen zetten.

Nu heb ik genoeg ideeën, maar blijf ik altijd het gevoel houden dat het anderen niet zal boeien. Ik denk dat ik stiekem met de angst zit dat mensen het pretentieus of niet goed zullen vinden. Mijn vraag: Heb jij dit ook wel eens gehad en hoe ben je daar overheen gekomen?’

Toen ik na het lezen van zijn stuk de neiging had om een reactie van meer dan tien zinnen te tikken, wist ik dat ik er iets mee moest. Hoewel ik vind dat Martijn deels gelijk heeft (of iemand erop zit te wachten is niet de belangrijkste vraag), vind ik namelijk wel dat de vraag een antwoord verdient. Vooral omdat ik denk dat het een vraag is die bij iedere blogger of schrijver weleens opborrelt. Over mijn antwoord op de vraag kan ik kort zijn: nee. Niemand zit op je blogposts te wachten wanneer je begint (of wil beginnen) met bloggen.

[heading margin_top=”14″]Lezers boei je door jezelf te boeien[/heading]

Mensen wachten pas ergens op wanneer ze het missen of het gevoel hebben dat ze het nodig hebben. Kijk maar naar de hype rondom de iPhone. Meestal is de nieuwe versie een minimale verbetering ten opzichte van de vorige (als ik op tenen trap, sorry), maar trouwe fans willen hem meteen hebben en wachten ongeduldig op de volgende. Of bekijk eens bekende beautyblogs. Laatst plaatste een blogger een artikel op de dag waarop ze normaal een video online zette. Haar lezers vroegen meteen waarom de video er niet was: ze misten ‘m.

Zolang je niet blogt of net begint, zal niemand je missen. In de marketingwereld wordt vaak gezegd: je moet geen bestaande behoefte vervullen, maar een nieuwe behoefte creëren. Door te bloggen en interessante stukken te schrijven, creëer je die behoefte. Schrijf voor jezelf, schrijf de stukken die jij zou willen lezen en de stukken die ervoor zorgen dat je vingers over het toetsenbord vliegen. Lezers boei je in de eerste plaats door jezelf te boeien.

Of er lezers zijn die op jouw stukken zitten te wachten, weet je nooit van tevoren. Of het je lukt om met je blogs een behoefte te creëren die ervoor zorgt dat lezers terug blijven komen en je missen wanneer je niet schrijft, ontdek je door te beginnen. Martijn gaf onderaan zijn blog het advies om gewoon een blog te starten en te experimenteren. En daar ben ik het helemaal mee eens.

De lezersvraag is zo uitgebreid en de vragen dusdanig interessant dat ik volgende week in een blogpost de andere vragen beantwoord.

Gepubliceerd door

Rosalinde Markus

Rosalinde Markus (1994) is communicatiestudente en heeft al zolang ze zich kan herinneren een passie voor schrijven. Haar blog is een openbaar notitieboekje over schrijven, bloggen, creativiteit en wat haar opvalt in het communicatievak. Ook is ze hoofdredacteur van online literair tijdschrift Lood.

  • Wat een simpele vraag al niet teweeg kan brengen. Super leuk. En super interessant.

    Ook op LinkedIn ging de “discussie” nog even verder. Voor mezelf ben ik er wel uit dat ik uiteindelijk lekker egoïstisch ben voor mezelf schrijf. Wat je zegt klopt. Ik blijf lekker schrijven. Hopend dat iemand mijn teksten mist als ze (om welke reden dan ook) niet meer komen. En er vervolgens op gaan zitten wachten.

    Ben heel benieuwd naar jouw volgende artikel!

    • Linda Rosalinde Markus

      Bedankt voor je reactie, Martijn! Leuk dat je het even kwam lezen. Ja, een simpele vraag, maar wel heel interessant om over na te denken. Vooral lekker voor jezelf blijven schrijven, dat hou je uiteindelijk het langst vol. 🙂

  • Interessant stukje!

    Gelezen worden willen we allemaal, denk ik. Dat dit niet van de een op de andere dag gebeurt, is eigenlijk vrij logisch. Ik ben het eens met wat je schrijft. Ik blog nu bijna een maand en heb nu – even checken – 32 hits. Dat is niet veel, en toch ben ik blij met iedere bezoeker. Niemand die ik persoonlijk ken weet dat ik blog, dus het zijn mensen die ik niet ken die op mijn blog kijken. Ze kijken niet omdat ze het verplicht zijn, maar hopelijk omdat ze het leuk vinden of nieuwsgierig zijn. Het motiveert mij om door te gaan, al krijg ik maar 1 bezoeker per dag. Dat is toch één iemand die de moeite neemt om even een kijkje te nemen – en soms krijg ik zelfs reacties. Fijn toch!

    • Linda Rosalinde Markus

      Hi Jozef, leuk dat je reageert. Je moet maar denken: zo begint iedereen. Om statistieken zou ik je niet teveel druk maken, de 32 hits zijn inderdaad mooi en het moet natuurlijk ergens beginnen. Ga vooral door, het klinkt alsof je er veel plezier van hebt. Dus vooral lekker blijven doen en blij worden van de bezoekers. 🙂