De magie van het gedrukte boek

Voor me ligt een reclamefolder van de Mediamarkt. De schreeuwende, rode kleur van de folder doet ineens pijn aan mijn ogen en de vetgedrukte teksten lijken nietszeggend. Het product waar mijn blik op gefixeerd is, is een e-reader. Een apparaat waarop je duizenden boeken kunt downloaden en lezen. ‘Handig,’ zeggen veel mensen, ‘nu hoef ik niet meer naar de boekwinkel om een nieuw boek te kopen, ik kan het gewoon downloaden.’ Dat is juist het probleem!

Als klein meisje ging ik vaak met mijn moeder mee om boodschappen te doen. In het begin deed ik dat omdat ik bij de slager een plakje leverworst kreeg, en bij de groenteboer een appeltje. Later, toen ik de boekwinkel eenmaal had ontdekt, liet ik dat plakje leverworst en het appeltje aan me voorbij gaan. Zodra mijn moeder de auto stilzette om boodschappen te gaan doen, rende ik naar de boekwinkel. In de winkel hing een aparte geur; een geur die ik nu nog steeds niet precies kan omschrijven. De muffe, maar tegelijkertijd opwindende geur van oude en nieuwe boeken, de geur van vers papier, de spanning van al die nog ongelezen verhalen die in de lucht hangt. Kinderboeken, thrillers, romans, prentenboeken; ze stonden er allemaal, gesorteerd op leeftijd, genre en schrijver. Ik verdiepte me in allerlei boeken en hoewel ik niet alles begreep, vond ik het heerlijk.

Die liefde voor lezen en rondsnuffelen tussen allerlei boeken is nooit weggegaan. Vroeger was ik al regelmatig in de bibliotheek te vinden en elke week nam ik weer een stapel mee. Het fascineerde me hoe schrijvers met allerlei woorden een zin wisten te vormen. Elk woord en elke zin had een betekenis, over alles was zorgvuldig nagedacht. Met die zinnen uitten ze hun gedachten, gevoelens en fantasie. Ze creëerden een wereld die ik, wanneer ik een boek opensloeg, binnenstapte en kon gaan verkennen. De mooiste verhalen zaten verborgen achter de dikke kaften, verstopt tussen de witte bladzijdes die gevuld waren met zwarte letters. Ik zocht de verhalen uit die me boeiden, ontroerden of juist aan het lachen wisten te maken. Die verhalen kocht ik, en gaf ik als trofeeën een plaats op mijn boekenplank. Het had (en heeft) iets magisch. De boekwinkel was voor mij een indrukwekkende plek.

Nu staan veel boekwinkels op het punt te verdwijnen. We zijn bij het digitale tijdperk aangekomen en de e-reader probeert langzaam maar zeker het gebonden boek te vervangen. Hoewel veel mensen het een uitkomst vinden om niet meer elke vakantie drie kilo aan boeken mee te hoeven nemen, verafschuw ik het ding. Het boek vasthouden en openslaan, de pagina’s door mijn vingers laten glijden de geur van het papier opsnuiven; voor mij is het de ultieme leeservaring. Een ervaring die het e-book, als digitale boekenkast, nooit zal kunnen vervangen.

Gepubliceerd door

Rosalinde Markus

Rosalinde Markus (1994) is communicatiestudente en heeft al zolang ze zich kan herinneren een passie voor schrijven. Haar blog is een openbaar notitieboekje over schrijven, bloggen, creativiteit en wat haar opvalt in het communicatievak. Ook is ze hoofdredacteur van online literair tijdschrift Lood.