Dit boekje brengt succesvol bloggen dichterbij

Ik kende haar van blogpraat, de Twitterchat die ze elke maandag organiseert voor bloggers. Dan stond mijn tijdlijn een uur lang in het teken van pratende bloggers. Toch stoorde het me niet. Integendeel, ik vond de vragen en antwoorden die voorbij kwamen zo interessant dat ik het besloot te volgen. Nu heeft Elja Daae, want zo heet ze, een boek geschreven waarin ze haar blogervaringen met lezers deelt.

 

Blogpraat is een interessante twitterchat voor elke blogger, maar doordat iedereen vrij kan reageren en er tijdens dat uurtje veel tweets de wereld in worden gestuurd – het is bijna wekelijks een van de meest besproken onderwerpen – is het niet zo overzichtelijk. Hoewel de onderwerpen, net als de bloggers die deelnemen, wekelijks verschillen, zijn het vaak vraagstukken waar iedereen weleens bij stil heeft gestaan. De vragen die gesteld worden en vooral de antwoorden die ervaren bloggers geven, brengen me vaak tot nieuwe, inzichten en laten me invalshoeken zien die ik zelf nog niet had verkend. ‘Wat zou het handig zijn als deze vragen met de bijbehorende antwoorden gebundeld zouden worden,’ dacht ik soms wanneer ik moeite had om de chat bij te houden.

De oprichtster van de twitterchat, Elja Daae, leek met hetzelfde idee te spelen. Ze is een actieve blogger die vooral bezig is met marketing en lessen die ze in het bedrijfsleven geleerd heeft. Tenminste, dat dacht ik. Tot haar boek vorige maand verscheen, en ze niet alleen een actief gebruiker bleek te zijn van het medium, maar er ook verrassend veel vanaf bleek te weten! Hoewel haar boek geen letterlijke verzameling is van alles wat tijdens blogpraat besproken wordt, deelt ze er wel haar ervaringen in. Het boekje heet ‘Bloggen als een pro’ en volgens de ondertitel moet je dat in zestig minuten kunnen bereiken.

 

 

Ik kan je meteen vertellen dat het je niet zal lukken om in krap zestig minuten als beginnend blogger de begeerlijke status van professional te bemachtigen, maar dat betekent niet dat het boekje niet de moeite waard is. Bloggen kost veel tijd en daarom zul je die zestig minuten ontiegelijk vaak moeten vermenigvuldigen wil je echt een volleerde blogger worden, maar het boekje helpt je wel een eind op weg. In het boekje geeft Elja duidelijke en vooral praktische tips. Geen vage verhalen over hoe je misschien ooit wel de top kunt bereiken, maar inzichten waar je iets aan hebt en aanwijzingen die je meteen kunt toepassen.

Het boekje is overzichtelijk opgedeeld in drie thema’s, zoals op de achterkant al aangegeven wordt. Volgens Elja zijn die drie ingrediënten onlosmakelijk met elkaar verbonden als je succesvol wil bloggen. Authenticiteit, wat zoveel betekent als betrouwbaar en jezelf zijn, focus om je lezers duidelijk te maken voor welke onderwerpen ze bij jou moeten zijn en toewijding, je innerlijke drijfveer die ervoor zorgt dat je uren in je blog steekt en gepassioneerd stukjes tikt over het onderwerp van jouw keuze. Achterin het boekje staat een overzichtelijke lijst van alle blogs die Elja in het boekje als voorbeeld heeft gebruikt. Zo kun je na het lezen die blogs eens bezoeken om je eigen definitie van succesvol bloggen vorm te geven en zelf meegesleept te worden door alle verhalen die je tegenkomt.

De alinea hierboven is een treffend voorbeeld van hoe Elja het bloggen beschrijft. Helder, volgens haar eigen definities en simpel. Alles wat ze zegt klinkt logisch en door de voorbeelden die ze geeft, krijg je een beter beeld van wat ze precies met bepaalde adviezen bedoeld. Het is verfrissend dat ze geen ultieme succesformule geeft, maar alles beschrijft vanuit haar eigen ervaringen met bloggen. Het maakt het boekje lekker persoonlijk en als lezer krijg je het idee dat bloggen als een pro ineens heel haalbaar is. Hoewel Elja dat in het voorwoord al aangeeft, kan ik het nog eens beamen. Bloggen op het door jou gewenste niveau is haalbaar, en hoewel dat misschien nog niet meteen gerealiseerd is na het lezen van het boekje, laat het wel zien hoe je dat kunt bereiken.

Het is alsof Elja over je schouder meekijkt en je bij het bloggen van haar goedbedoelde advies voorziet. Alsof ze precies ziet op welke vlakken je je blog kunt verbeteren en meteen met een lijst vol manieren komt waardoor je er direct mee aan de slag kunt. Persoonlijk vond ik de tips soms wel wat kort en bestonden ze regelmatig uit echte basiskennis, het soort kennis dat je na een paar jaar bloggen al wel opgedaan hebt. Daarom zou ik het boekje vooral aanbevelen aan bloggers die net begonnen zijn of mensen die hun eerste stappen in dat gedeelte van de digitale wereld willen zetten.

Ondanks dat de informatie hier en daar dus uitgebreider had gemogen, blijft het boekje ook voor ervaren bloggers een waardevolle gids om op je bureau te hebben liggen.

Het boek ‘Bloggen als een pro’ is geschreven door Elja Daae en te koop bij managementboek.nl en bol.com voor nog geen dertien euro.

Gepubliceerd door

Rosalinde Markus

Rosalinde Markus (1994) is communicatiestudente en heeft al zolang ze zich kan herinneren een passie voor schrijven. Haar blog is een openbaar notitieboekje over schrijven, bloggen, creativiteit en wat haar opvalt in het communicatievak. Ook is ze hoofdredacteur van online literair tijdschrift Lood.

  • Heb nog nooit meegedaan aan blogpraat, maar er veel positieve dingen over gehoord. Dit boek ziet er ook interessant uit 🙂 Leuk ook om uit die twitter ervaringen een boek samen te stellen.

  • Ik heb nog nooit aan blogpraat meegedaan. Op de een of andere manier trekt het boekje me ook niet echt, ik vraag me af of er na tien jaar bloggen nog iets vernieuwends voor me in staat (oef, dat klinkt arrogant, but you get my point, right?). Ik denk dat het voor beginnende bloggers echter wel een waardevolle toevoeging aan de boekenkast is 🙂

  • Dank voor de leuke review! Inderdaad sloeg de 60 minuten meer op de tijd die je nodig hebt om het boek uit te lezen dan op de tijd die het kost om een succesvol blog op te bouwen. Het is de eerste in een hele serie boeken over online onderwerpen die je in 60 minuten uitleest, vandaar.

    Gek genoeg had ik niet echt een beginner of juist gevorderde blogger in mijn hoofd bij het schrijven van dit boek. Er zijn veel mensen die al langer bloggen maar meer willen met hun blog, denk ik. En ook juist heel veel mensen (blijkt) die een steuntje in de rug hebben bij het beginnen met bloggen en die er iets aan hebben, het boek.

    Anyway, erg leuk om te lezen, nogmaals dank!

  • Alleen met blogpraat meelezen is zelfs al de moeite waard. 🙂

  • Ik begrijp wat je bedoelt. Ik kwam ook een aantal dingen tegen die ik eigenlijk wel wist, maar Elja legde dat vervolgens op zo’n manier uit dat ik het toch beter begreep of er meer mee kon. Het zijn handige opstapjes als je wil weten hoe je als blogger betrouwbaar kunt overkomen, je focus/niche moet vinden en hoe je je toewijding aan het bloggen uit, grof gezegd.

  • Graag gedaan, Elja! Ja, dat vermoedde ik al (zoiets stond ook op de achterkant). Maar er zijn dan ook mensen die denken ‘oh, na die zestig minuten (het lezen van het boekje) weet ik precies hoe ik succesvol moet bloggen.’ Zo werkt het natuurlijk niet, want dat kost veel meer tijd. Dat heb ik geprobeerd duidelijk te maken in de bespreking. 🙂

    Ja, ik denk ook zeker dat veel mensen iets aan je boek zullen hebben! Er stond ook veel in dat mij een beter beeld van bepaalde aspecten van het bloggen gaf, dus ik heb er ook zeker iets aan gehad.