Focus op studeren: is je studie een doel waar je voldoening uit moet halen?

‘Haal je voldoening uit je studie?’ vroeg een leeftijdsgenoot me. Ik twijfelde over het antwoord. Aan de ene kant wilde ik eerlijk zijn, maar aan de andere kant is het natuurlijk niet chic om te bekennen dat die voldoening ver te zoeken is. Zeker niet omdat de mogelijkheid hebben om te studeren een voorrecht is waar je elke dag dankbaar voor moet zijn. Ik waagde het erop en antwoordde ontkennend.

[heading margin_top=”14″]Jaja, je studie heeft prioriteit. Maar waar ligt de focus?[/heading]

Toen ik mijn lijst met minors bekeek, wist ik dat mijn antwoord klopte. Van mijn studie verwachtte ik veel, vooral de mogelijkheid om het schrijven te ontwikkelen. Toch behoorde een minor creatief schrijven niet tot de mogelijkheden, terwijl juist daar mijn focus ligt. Evenementen bezoeken en reportages schrijven voor de stichting Jonge Schrijversavond, dagelijks bloggen, korte verhalen schrijven en stiekem dromen over die debuutroman. Schrijven betekent mezelf opsluiten en in stilte mijn gedachten verkennen, op een dieet van koffie.

Schrijven maakt het leven leuk. Door te schrijven doe ik iets met de informatie die ik de hele dag door verwerk, worden alle gebeurtenissen interessant en heb ik voor één keer wel de volledige controle over het (fictieve) leven. Ik haal er de voldoening uit die ik in mijn studie vaak mis. Het is interessant om te leren hoe je een persbericht schrijft, communicatietheorieën toepast en social media inzet, maar schrijven stijgt daar bovenuit. Communicatie studeren heeft noodgedwongen prioriteit, maar schrijven mijn volledige focus.

Studeren heeft een voorspelbaar doel: mezelf voorbereiden op een beroep in het communicatievak en als bewijs van die voorbereiding een diploma in ontvangst nemen. Over een paar jaar is dat mooi voor LinkedIn, maar in de tussentijd kies ik liever de onvoorspelbare weg. Die van het schrijven. De weg die alle kanten op kan, waarin ik nog steeds onbekende zijstraten ontdek en uren kan dwalen zonder moe te worden. Op de voorspelbare weg breng ik zoveel tijd door als nodig is, op de onvoorspelbare de rest.

[heading margin_top=”14″]Het is een mythe dat studeren het doel is[/heading]

Voor veel studenten is een diploma het doel, ik zie het als een middel. Een middel om uit te zoeken waar je focus ligt. Hoe? Door minoren te volgen, te ontdekken wat je voornamelijk aanspreekt in het vakkenpakket en anders door je vrije tijd als student te benutten. Een studie kiezen en volhouden is moeilijk, tot je bedenkt dat geen enkele opleiding 100% aan jouw eisen voldoet. Er zullen altijd vakken zijn die je niet aanspreken. En als je dat inziet, weet je hoe je die voldoening toch krijgt.

Zoek het buiten die studie. Kijk wat je daarnaast kan doen. Bestuurslid worden, bij een studentenvereniging gaan, vrijwilligerswerk doen, een blog beginnen, een leuk zaterdagbaantje vinden, schrijven. Het is een mythe dat studeren het doel is waar je je op moet focussen. Studeren is een middel om dat doel te vinden.

Geïnspireerd door de online Blog Away cursus, leg ik de komende weken de focus op verschillende onderwerpen waar ik mee te maken heb. Je op een onderwerp focussen dwingt je om er specifiek en eerlijk over te bloggen: wat vind je er echt van? Volg het met de tag #Focus.

Gepubliceerd door

Rosalinde Markus

Rosalinde Markus (1994) is communicatiestudente en heeft al zolang ze zich kan herinneren een passie voor schrijven. Haar blog is een openbaar notitieboekje over schrijven, bloggen, creativiteit en wat haar opvalt in het communicatievak. Ook is ze hoofdredacteur van online literair tijdschrift Lood.

  • Azure Étoile

    Ik ben het met je eens dat studeren een middel is. Ik ken het zo goed; in de collegezaal bij het laatste tentamen of tijdens het bespreken van onderwerpen. Dan komt er zo vaak de vraag; “Komt dit op het tentamen?” of “Wat moeten we leren voor het tentamen?”. Ik ben niet zo gefocust op het tentamen. Ik ben meer gefocust op het geheel en wat ik van het geheel kan leren in plaats van het behalen van een voldoende en dus van een diploma. Ik begrijp ook wel wat jij zegt; het ontdekken van dingen die eigenlijk compenseren voor de dingen in je studie die je niet of minder interesseren. Dat is ook een manier om er anders naar te kijken.