geloof ideeën

Waarom je altijd moet geloven in je ideeën – ook als ze niet nieuw zijn

Je kent het wel. Je krijgt een cadeaubon – mooi bedrag, leuk verpakt – en vervolgens blijft de bon een jaar ongebruikt in een lade liggen. Zonde. Zoiets had ik ook, alleen bleek de bon oneindig geldig te zijn (bonuspunten voor de winkels die dit doen). Dus dronk ik vandaag een heerlijke flat white bij een koffiebar in Gouda. En terwijl ik de menukaart doorbladerde en het verhaal achter het koffiemerk las, viel me op hoeveel geloof in jezelf en jouw ideeën kan schelen voor de kans op succes wanneer je met iets nieuws begint.

Hoe belangrijk een klantervaring is
Ik was nog nooit in de espressobar geweest, en dat komt omdat er in Gouda een andere koffiebar zit die nogal populair is. Mooie inrichting, bijzondere koffies en veel (werk)plek. Helaas had ik daar een aantal mindere ervaringen (qua plek, snelheid en klantvriendelijkheid) dus kwam ik er niet meer. Van de koffiebar waar ik vandaag was, verwachtte ik daardoor niet zoveel. Bizar hoeveel invloed zo’n verwachting heeft op je gedrag: als ik geen cadeaubon had gekregen, was ik er waarschijnlijk nooit geweest.

Goed, ik had dus wel een cadeaubon en vandaag bleken mijn verwachtingen onjuist. Het was heel modieus maar niet overdreven hip ingericht, de barista vroeg vriendelijk wat ik wilde drinken, gaf me ruim de tijd om na te denken over mijn keuze en liet me gewoon zitten toen ik mijn koffie op had – ik noem geen namen, maar bij andere koffietentjes werd ik soms ‘weggekeken’ wanneer ik al klaar was en bleef zitten. De barista deed ook erg haar best om een mooi schuimhartje te creëren. ‘Komen er weleens mensen om te werken?’ vroeg ik. De eigenaar knikte en wees naar de ruimte met uitzicht op een slootje. ‘In de serre daar staat de muziek heel zacht en kun je geconcentreerd werken. Er zijn genoeg stopcontacten en we hebben gratis Wi-Fi.’

Nu overweeg ik om er eens in de zoveel tijd heen te gaan om te werken en te genieten van de koffie. Gek, vind ik, hoe dat kan lopen. Dat je ergens zonder verwachtingen – of zelfs met vooroordelen – binnenstapt en dan een totaal andere ervaring hebt waardoor je er vaker terug wil komen. Qua concurrentie met de populaire koffiebar lijkt het me wel heel lastig: de rustige espressobar bestaat korter en heeft minder naamsbekendheid in de omgeving.

Geloof in je eigen ideeën
Wat me opviel tijdens het lezen van de historie in de menukaart, was dat de koffiebar pas sinds 2007 bestaat. Het werd in 2006 bedacht door een student die hoogwaardige koffie voor een groot publiek bereikbaar wilde maken, maar toen waren er al redelijk wat koffietenten – mét goede koffie, keuze uit tientallen gebakjes en werkplekken. Om dan iets compleet nieuws op te starten en jezelf daartussen zien te wringen, vind ik bewonderenswaardig. Het getuigt van een groot geloof in jezelf en het product en de vastberadenheid om er iets van te maken. Nu zijn er meerdere vestigingen, heeft het merk diverse prijzen gewonnen en scoorde het hoog in de jaarlijkse koffietest. Kortom: het bedrijf is succesvol, ondanks dat het niet de eerste was met dit concept en te maken heeft met hevige concurrentie.

Ik zou het niet in mijn hoofd gehaald hebben om zoiets te doen. Het mooie is dat er mensen zijn die het wel in hun hoofd halen. En die ervoor zorgen dat het nog lukt ook.

Na mijn bezoekje dacht ik, hoe weten anderen dat ze hier moeten zijn en niet bij de populaire koffiebar? Facebook. Social media. Aan de buitenkant zie je niet dat de sfeer er heel fijn is, dat de barista’s aardig zijn en de koffie heerlijk smaakt. Dat moet je horen van mensen die er al zijn geweest of zelf ervaren. Dus plaatste ik een positieve recensie op Facebook. Wie weet wie het leest en overtuigd raakt om er ook eens heen te gaan.

Later dacht ik: wat een kracht van dat bedrijf dat ze me zo’n goede ervaring hebben bezorgd. Ze verdienden niet direct aan me – ik betaalde tenslotte met de cadeaubon – maar ik weet nu al dat ik er vaker heen ga, er anderen over vertel en zelfs bereid ben om het vrijwillig te delen op social media. Één positieve ervaring heeft dankzij social media een zoveel groter bereik en zoveel meer impact.

Zo werd een bezoekje aan een koffiebar een blogpost met mijmeringen over klantervaringen en de kracht van social media. Een blog ontstaat op de gekste momenten. Net zoals ideeën die onuitvoerbaar lijken maar dankzij geloof en vastberadenheid uitgroeien tot iets moois en succesvols. Geloof erin.

Gepubliceerd door

Rosalinde Markus

Rosalinde Markus (1994) is communicatiestudente en heeft al zolang ze zich kan herinneren een passie voor schrijven. Haar blog is een openbaar notitieboekje over schrijven, bloggen, creativiteit en wat haar opvalt in het communicatievak. Ook is ze hoofdredacteur van online literair tijdschrift Lood.