Genieten van een korte film over de laatste boekwinkel

Je hebt twintig jaar in de reclamewereld gewerkt en wil bezoekers trekken voor de boekenmarkt die georganiseerd wordt. Dus ga je de straat op, deelt de zorgvuldig in elkaar gezette folders uit, en spreekt mensen aan. ‘Nee, bedankt,’ zegt een hippe jongen die voorbij loopt. ‘Ik heb het internet al.’

 

 

Het overkwam Mark Richardson, eigenaar van een boekwinkel in het Engelse dorp Tonbridge. De zeven woorden die de jongen tegen hem zei, raakten hem en bleken kenmerkend voor de rest van de ochtend. De stapel folders slonk niet en de boekenmarkt werd uiteindelijk slecht bezocht. Die jongen had er geen idee van toen hij de woorden uitsprak, maar ze zetten Mark ertoe om iets tegen die onverschilligheid te doen. Hij besloot mee te werken aan een korte film die duidelijk moest maken hoe belangrijk het boek is. ‘Ik wil me niet aansluiten bij de groep boekhandelaren die weigeren iets met het internet te maken te hebben,’ zegt Mark. ‘Het internet is er nou eenmaal, en er zijn ook boekwinkels die juist dankzij het internet bestaan.’

Zijn boekwinkel die de naam MR. Books wat verwacht je anders van een reclameman? draagt, is één van de boekwinkels waar de film zich afspeelt. De film heeft de toepasselijke naam ‘The Last Bookshop’ gekregen en geeft een indruk van hoe het zou zijn om in een toekomst te leven waarin boeken geen rol meer spelen. We hebben het te druk met onze holografische computers en onszelf te laten vermaken. Nu is het al een klein drama wanneer je je telefoon verliest of de batterij leeg is, maar wat als in de toekomst je holografische computer crasht? Het jongetje in de film besluit om op straat rond te dwalen en te kijken of hij iets tegenkomt waarmee hij zijn verveling kan bestrijden. Het is misschien wel de indrukwekkendste wandeling die hij heeft gemaakt, want tijdens zijn wandeling komt hij een boekwinkel tegen in de toekomst een zeldzaamheid.

De sfeer, de oude boeken, de bejaarde man met zijn gewichtige stem en de kinderlijke nieuwsgierigheid van de jongen wanneer hij voor het eerst langs de rijen met boeken loopt; het zorgt ervoor dat je twintig minuten geniet. Daarna begint het denken. Want wat als boeken echt onze aandacht verliezen en er een moment komt dat de laatste boekwinkel haar deuren noodgedwongen moet sluiten? Misschien reageren we wel net zoals de jongen.

Gepubliceerd door

Rosalinde Markus

Rosalinde Markus (1994) is communicatiestudente en heeft al zolang ze zich kan herinneren een passie voor schrijven. Haar blog is een openbaar notitieboekje over schrijven, bloggen, creativiteit en wat haar opvalt in het communicatievak. Ook is ze hoofdredacteur van online literair tijdschrift Lood.

  • Virginie L

    Richard Dadd and Dan Fryer,

    Thanks.

    Soft words,

    At last.