Hoe een Fiat je helpt je niche te vinden

Ineens flitste de gedachte door mijn hoofd. Hij bleef even hangen, verwijdde mijn pupillen en verdween, alsof iets hem had weggejaagd. Als dat al zo was, dan had ik dat zelf gedaan. Door onophoudelijk naar de blauwe auto te staren om redenen die alleen ik wist. Ik zag hem in de parkeergarage, terwijl ik een zware tas over mijn schouder droeg en met mijn pink een lok uit mijn gezicht veegde.

Hij was blauw, lichtblauw. Blauw genoeg om op te vallen tussen de donkere, weinig bijzondere auto’s. En ik bleef staan, staarde, en dacht na. ‘Mooie kleur, dat blauw,’ dacht ik. ‘Goh, dat zou die vriendin leuk vinden.’ Ineens was daar die gedachte. ‘Als iemand gek is van die auto, zou het best een leuke niche zijn.’ Ik dacht na over de soorten blogs die je over een Fiat zou kunnen schrijven. Ik wist er niet veel.

‘Dat zou die vriendin best leuk hebben gevonden,’ dacht ik verder. Een goede vriendin van me heeft een paar maanden geleden zelf een Fiat 500 gekocht en twijfelde over de kleur. ‘Dat was echt iets voor haar geweest, als ze een blog over die auto had kunnen lezen. Geen blog over auto’s, maar specifiek over dit blauwe geval.’

Inzichtniche

Toen wist ik het. Hoe je een niche definieert. Ik heb veel boeken over bloggen gelezen, een blogworkshop gevolgd en op ‘hoe vind je een niche’ gegoogeld – ja, echt. Toch was er een blauwe Fiat voor nodig om me te laten inzien wat een niche echt is. ‘Over schrijven,’ staat bovenaan mijn blog. En ergens klopt dat niet.

Want zoals een blog over auto’s te algemeen is wanneer je eigenlijk specifiek over de Fiat 500 schrijft, zo is een blog over schrijven te algemeen wanneer ik eigenlijk met een zoektocht bezig ben. Een zoektocht naar hoe je als jonge, ambitieuze aspirant-schrijver echt schrijver wordt, wat daarbij helpt, wat niet en waarom anderen schrijver zijn geworden.

Wanneer ik zelf ooit een auto aanschaf, zal ik nadenken over die Fiat. Omdat ik hem dankbaar ben. Al twijfel ik nog over de kleur.

Eigen foto’s.

Gepubliceerd door

Rosalinde Markus

Rosalinde Markus (1994) is communicatiestudente en heeft al zolang ze zich kan herinneren een passie voor schrijven. Haar blog is een openbaar notitieboekje over schrijven, bloggen, creativiteit en wat haar opvalt in het communicatievak. Ook is ze hoofdredacteur van online literair tijdschrift Lood.

  • Ge-wel-dig mooi geschreven!

    • Linda Rosalinde Markus

      Bedankt, Ben! 🙂