Zo kreeg Passie voor Schrijven haar naam: googelen en mindmappen

Ik kan echt genieten van doordachte namen. Namen van boeken die precies kloppen, namen van blogs, bedrijven. Namen dragen bij aan de eerste indruk, bepalen mede of ik bloggers en bedrijven serieus neem. Een voorbeeld van een heel goed gevonden naam, vind ik het blog van N8 (daar valt o.a. de museumnacht onder): Nachtbrakers. Dat is toch mooi? Omdat ik deze week al over het belang van een goede naam schreef, beantwoord ik vandaag deze vraag van ProBlogger: ‘How did your company get its name?’

[heading margin_top=”14″]Als je zakelijk blogt, kan je eigen naam als blognaam werken[/heading]

Toen ik begon met bloggen, was alles anders. Ik blogde niet op WordPress, maar op Blogger. Ik schreef niet over schrijven en creativiteit, maar halfslachtige columns over wat ik meemaakte. Ook de naam was anders. Ik wilde gewoon beginnen, zonder al te veel na te denken over het uiterlijk of de naam. Daarom koos ik ervoor om m’n blog naar mezelf te vernoemen.

Dat kan werken, als je zakelijk blogt en het van belang is dat mensen je naam kennen. Of als je heel persoonlijk blogt en jij de verbindende factor bent. Voor mij werkte het niet. Ik voelde een groeiende behoefte om een niche te kiezen. Ik wilde niet in het wilde weg bloggen, maar me in een onderwerp vastbijten en daar met enige regelmaat iets over online zetten.

Dat onderwerp werd schrijven. Veranderen van over alles bloggen naar specifieker bloggen, betekende veranderen van naam. Ik denk dat daar de meeste tijd in heeft gezeten. Het kiezen van een naam. Ik googelde uren op ‘hoe kies je een naam voor je blog’ en Engelse varianten daarvan. Daarna maakte ik een mindmap. Ik schreef het onderwerp op, bedacht waar ik over wilde gaan schrijven en welke woorden ik met die onderwerpen associeerde.

[heading margin_top=”14″]Ik registreerde passievoorschrijven.nl om ooit te verkopen[/heading]

Een woord dat terug bleef komen was ‘passie’, maar dat vond ik niets. Een modewoord en bovendien kan het overal voor gebruikt worden: passie voor honden, passie voor beauty, passie voor boeken. Toch besloot ik ‘passievoorschrijven.nl’ te registreren. Het verbaasde me dat de domeinnaam nog vrij was, dus registreerde ik hem zelf. Gebruiken zou ik hem toch niet, maar misschien zou er ooit iemand zijn die er veel geld voor over had.

Veel namen die ik bedacht waren al geregistreerd. Engelse namen waren vaak wel vrij, maar omdat ik geen ambitie had om in het Engels te bloggen, wilde ik een Nederlandse naam kiezen. ‘En die domeinnaam die je hebt vastgelegd?’ opperde een kennis. ‘Volgens mij dekt het de lading en als je later iets met schrijven gaat doen, is de naam ook geschikt voor een zakelijke website. Passie voor schrijven, hoe duidelijk wil je het hebben?’

Ik volgde zijn advies op. Hoewel ik er niet helemaal tevreden mee was, groeide ik erin. De naam dekt de lading, past bij hoe schrijven voor mij voelt en wat ik wil overbrengen. Het is geen gevatte naam of zo’n naam waarvan je denkt: hoe kóm je erop? Toch past het. Inmiddels voelt de naam heel vertrouwd, logisch en kloppend. Passie voor Schrijven dus, een naam die precies omschrijft wat je op dit blog vindt.

Persoonlijk en informatief bloggen is hartstikke moeilijk. Of niet? ProBlogger deelde een lijst met 56 onderwerpen voor zakelijke blogs. Elke zaterdag kies ik een onderwerp uit waarover ik blog om te zien dat ‘zakelijk’ en persoonlijk bloggen best samengaan.

Hoe kreeg jouw bedrijf of blog zijn naam?

Gepubliceerd door

Rosalinde Markus

Rosalinde Markus (1994) is communicatiestudente en heeft al zolang ze zich kan herinneren een passie voor schrijven. Haar blog is een openbaar notitieboekje over schrijven, bloggen, creativiteit en wat haar opvalt in het communicatievak. Ook is ze hoofdredacteur van online literair tijdschrift Lood.