Mediahype Serious Request is een positieve schreeuw om aandacht

Dit jaar heb ik voor het eerst gedoneerd aan Serious Request. Wel of niet doneren aan goede doelen die door de media gehyped worden, blijft een discussie. Ja, zegt de ene helft, want iets doen is beter dan niets doen. Nee, zegt de andere, want waar komt al dat geld terecht? Sinds slechts 2% van het ingezamelde geld voor Haïti aankwam, houden mensen het geld angstvallig in hun zakken. Hoe groter het spektakel rondom het goede doel, hoe minder we geloven dat (bijna) al het geld naar het goede doel gaat. En toch hebben die doelen de media nodig.

Als er twee jongens voor de deur staan die iets verkopen voor het goede doel, koop je het dan? Eerst vraag je naar een officieel formulier. Iets waar de naam van een betrouwbare instelling of school op staat, een handtekening van de directeur misschien. En zelfs als ze dat bij zich hebben, is de kans groot dat je ze afwijst. Een grote collecte die aangekondigd wordt op televisie, vertrouw je eerder dan een paar jongens die ook iets voor het goede doel willen doen.

Daarom hebben goede doelen de media nodig. Radio, televisie en kranten komen nog steeds betrouwbaar over. De tijd waarin we alles voor waar aannamen, is voorbij, maar bijvoorbeeld televisie heeft nog steeds een bepaalde status. Alleen is kortstondige media-aandacht niet genoeg. We zien dagelijks mishandelde honden op televisie of horen op de radio hoe zwaar het leven in Afrika is. Daardoor verliezen de reclamespotjes hun impact.

Kortstondige media-aandacht werkt dus niet meer. Daarom moet het groter. Live uitzenden, zowel op radio als televisie en internet. En er moet iets zijn wat mensen verbindt, zoals muziek bij Serious Request. Iets wat ons allemaal aanspreekt, iets wat ervoor zorgt dat mensen zich erbij betrokken voelen. Doordat er ook artiesten langskomen in het Glazen Huis, is het geen suffe benefietactie maar iets waar je over kunt en wilt praten. Een aanzet om het over dit soort moeilijke thema’s te hebben.

Kortom: een goed doel hypen via de media en het veranderen in een spektakel met een nobel randje, is een van de weinige manieren om mensen nog zo ver te krijgen om geld te geven.

Dat mediahypes steeds vaker als negatief worden gezien, is dus een probleem. Als televisie en radio hun betrouwbaarheid verliezen en zowel spektakel als kleinschaligheid niet meer werken, wat dan wel? Het Rode Kruis verantwoordt ieder jaar hoe het geld is besteed en blijft benadrukken dat het niet de directeurs zijn die hier beter van worden. Daarnaast is de kans dat geld in de verkeerde handen valt altijd aanwezig. Niet alleen bij mediahypes, maar ook bij die twee jongens die aan de deur staan.

Om die reden een mediahype wegzetten als oplichting is dus onzin.

Mediahypes vragen op grote schaal aandacht door massamedia in te zetten, omdat dat nog steeds het meest effectief is. Omdat een paar tientjes van wat jongens die een avondje langs deuren gaan leuk is, maar niet genoeg om echt iets te veranderen. Misschien is dat de reden dat nu wel geld gegeven heb. Serious Request verbeeldt hoop. De hoop dat er echt iets kan gebeuren, omdat er zulke grote bedragen worden opgehaald. De hoop dat die verwachtingen ook waargemaakt worden, omdat iedereen meekijkt.

Natuurlijk is het ook een marketinginstrument. Voor bedrijven die doneren, voor artiesten die langskomen en 3FM zelf. Nee, er is geen volledige transparantie over de besteding van het geld en ja, natuurlijk doen we het ook voor het saamhorigheidsgevoel en een beetje voor onszelf. Misschien denken we ook maar één keer per jaar aan de stille ramp. Maar dan nog levert de actie veel geld op en is het Rode Kruis er om dat geld goed te besteden.

Misschien moeten we mediahypes daarom niet langer als negatief beschouwen, maar als een schreeuw om aandacht in positieve zin. Een schreeuw om verandering die hard nodig is om dat te bereiken, hoe miniem die verandering dan ook is.

Geschreven n.a.v. de suggestie van een docent om over fondsenwerving en media te bloggen.

Gepubliceerd door

Rosalinde Markus

Rosalinde Markus (1994) is communicatiestudente en heeft al zolang ze zich kan herinneren een passie voor schrijven. Haar blog is een openbaar notitieboekje over schrijven, bloggen, creativiteit en wat haar opvalt in het communicatievak. Ook is ze hoofdredacteur van online literair tijdschrift Lood.

  • Eddy Neumann

    Dank en compliment voor je blog.
    Leuk dat je mijn tweet hebt opgepakt. Fondsenwerving is lastig en heeft ethieke grenzen. Serieus Request is goed, omdat de boodschap goed wordt overgebracht. Het bereikt veel jongeren.
    Er is zeker sprake van marketing: van citymarketing tot bedrijfsprofilering.
    Het doel staat centraal.