Innovatief denken: even op de rem staan voor je enthousiasme het overneemt

‘Volgens mij heb ik nog wat promotiemateriaal liggen.’ Met een docent praat ik over een project dat onder de aandacht van studenten gebracht moet worden. Hij kijkt me lachend aan. ‘Ongelofelijk. Hoe kan het dat je nu al aan de middelen denkt, terwijl er nog niet eens een duidelijke strategie is?’ Het duurt even voordat ik het realiseer: ik denk andersom.

[heading margin_top=”14″]Niet ‘wat is mogelijk’ maar ‘wat is nodig'[/heading]

Ik heb bewondering voor mensen die kunnen zien wat er mist. Mensen die met ideeën komen waarvan je denkt: waarom ben ik nooit op dat idee gekomen? En soms sta ik daar ook even bij stil. Want hoe kan het dat zij wel knappe innovaties bedenken waar de mensheid al jaren op zit te wachten, terwijl ik er pas aan denk als het al is verzonnen? Volgens mij omdat we op een andere manier denken.

‘People who refer to out-of-the-box see the box … People who don’t know the box even exists are the innovative thinkers.’

– Lisa Goldenberg

Ik hou ervan om een plan te maken, maar ik wil het ook (helpen) uitvoeren. Zien wat de ideeën doen wanneer ze van het papier springen. Ermee aan de slag gaan. Voorkomen dat er straks een essay op papier staat, maar er nog niets concreet gebeurd is. Dus denk ik meteen aan promotiemateriaal dat er nog ligt, communicatiekanalen die er al zijn, alles wat er al is.

En dat is volgens mij het verschil in denken. We denken vaak aan wat al wel mogelijk is. Wat al kan, wat we nog hebben liggen of wat makkelijk te realiseren is. De echte uitvinders denken: wat is er nodig? Daarna kijken ze pas hoe ze het gaan realiseren. Tenminste, zo stel ik het me voor.

Tegelijkertijd denk ik dat het niet moeilijk is om in de ‘juiste’ volgorde te leren denken. Net als bloggen. Dat is ook niet moeilijk. Je moet het alleen oefenen en leren op een andere manier naar situaties te kijken. Jezelf erin trainen en er soms aan herinneren: eerst de strategie, dan de middelen. Soms heel even op de rem staan voordat je enthousiasme het overneemt.

Het lijkt wel een les uit de leermeester-rubriek in de carrièrebijlage van nrc.next. Ik ben benieuwd welke lessen ik in de toekomst nog aan dat rijtje kan toevoegen.

Foto door: Parée

 

Gepubliceerd door

Rosalinde Markus

Rosalinde Markus (1994) is communicatiestudente en heeft al zolang ze zich kan herinneren een passie voor schrijven. Haar blog is een openbaar notitieboekje over schrijven, bloggen, creativiteit en wat haar opvalt in het communicatievak. Ook is ze hoofdredacteur van online literair tijdschrift Lood.