Waarom LinkedIn wel belangrijk is en hoe je het kunt inzetten als student

Ik heb al jaren een profiel op LinkedIn. Fotootje, werkervaring en contactgegevens. Als stagebedrijven me zouden zoeken op het zakelijke netwerk, was ik in elk geval vindbaar. Ik was aanwezig op LinkedIn en ik maakte de fout om te denken dat dat genoeg was. Tijdens een workshop personal branding van Marcel van der Kooij ontdekte ik waarom het meer aandacht verdient. Juist als je student bent en denkt dat LinkedIn later in je carrière pas belangrijk wordt.

LinkedIn is zo’n netwerk waar vooral zzp’ers en journalisten te vinden zijn, dus wat heb je er als student te zoeken? Nou ja, behalve dan dat je er van docenten moet zitten, dus doe je dat. Later, als je een echte baan hebt en meer kan melden dan alleen je bijbaantje als vakkenvuller, ga je het wel gebruiken. Want dan is netwerken ineens belangrijk en ‘zakelijk’ geen vies woord meer.

Fout.

Zo dacht ik er lange tijd ook over, maar LinkedIn is meer dan een zakelijk netwerk waar je om baantjes kunt bedelen na je studie. Tijdens je studie kun je het al inzetten, bijvoorbeeld wanneer je op zoek bent naar een stage. LinkedIn is een sociaal netwerk waar mensen je niet ontvolgen als je over jezelf praat. Waar je aan bedrijven kunt laten zien wat je te bieden hebt en waar je naar op zoek bent. Waar je in contact kunt blijven met kennissen die je niet goed genoeg kent om ze op Facebook toe te voegen, maar je zakelijke connectie meteen accepteren.

In zijn workshop besprak Van der Kooij het belang van LinkedIn. Hij gaf onderstaande tips.

1. Volg favoriete bedrijven

Als je nu al weet bij welk bedrijf je later wilt werken, volg dat bedrijf dan nu al op LinkedIn. Zo zie je de belangrijkste updates van een bedrijf verschijnen en maak je zichtbaar dat je in het bedrijf geïnteresseerd bent. Als je jaren later op sollicitatiegesprek gaat, ken je het bedrijf beter dan de sollicitant die even snel de Wikipedia pagina bekijkt. Nog geen idee of je over vijf jaar bij Unilever wilt werken? Volg dan je favoriete bedrijven en hou ze in de gaten.

2. Voeg mensen toe die je niet kent

Bij Facebook is het de onuitgesproken regel dat je geen mensen toevoegt die je niet kent. Wie 800 vrienden heeft, is al snel ‘oppervlakkig’ of ‘nep’. Bij LinkedIn is het juist andersom. Veel connecties betekent een groot netwerk en dat is altijd handig. ‘Op LinkedIn maakt het niet uit of je iemand goed kent of één keer op een evenement gezien hebt. Veel mensen accepteren connectieverzoeken. Ze doen daarmee een stapje opzij, zodat jij achter hen kunt kijken of iemand uit hun netwerk je verder kan helpen,’ aldus Van der Kooij.

3. Verzin een creatieve kopregel

De kopregel is de zin die meteen onder je naam staat. Deze zin is in de zoekresultaten meteen zichtbaar. Bij mij stond er iets over mijn functie als webredacteur. ‘Bij jouw kopregel lijkt het alsof je al iets gevonden hebt in plaats van dat je iets zoekt,’ was de feedback van Van der Kooij kreeg. Nu heb ik hem veranderd en blijkt meteen uit de kopregel dat ik op zoek ben naar een stage en in welke richting ik zoek. Verzin een creatieve kopregel zodat bedrijven meteen weten dat ze jou moeten hebben.

4. Denk aan de volgorde

Wist je dat je de volgorde van de verschillende onderdelen op je profiel kunt veranderen? Ik wist het niet, maar het is een handige functie. Zo kun je kiezen wat je belangrijker vindt: eerst die samenvatting van jouw beste punten bovenaan of eerst je werkervaring? Kijk waar (stage)bedrijven in jouw vakgebied vooral op letten en zorg dat die informatie bovenaan staat. Hoe lager, hoe minder groot de kans is dat het gelezen wordt.

5. Wat maakt jou uniek?

‘Waarom staat je blog onderaan je profiel?’ vroeg Van der Kooij me. ‘Dat is net dat extraatje dat zo van jou is. Geef het een prominente plek op je profiel.’ Hij had gelijk. Mijn blog stond helemaal onderaan bij contactgegevens. Grote kans dat niemand die link ooit gevonden heeft. Bedenk wat jou uniek maakt. Wat is jouw extraatje, jouw ‘ding’ waardoor je er mogelijk uitspringt? Zet het bovenaan, bijvoorbeeld in de samenvatting over jezelf. Durf die keuze te maken.

Wat is jouw reden om LinkedIn wel of niet te gebruiken?

Gepubliceerd door

Rosalinde Markus

Rosalinde Markus (1994) is communicatiestudente en heeft al zolang ze zich kan herinneren een passie voor schrijven. Haar blog is een openbaar notitieboekje over schrijven, bloggen, creativiteit en wat haar opvalt in het communicatievak. Ook is ze hoofdredacteur van online literair tijdschrift Lood.

  • Interessant artikel over Linked-In. Ik heb geen idee of het in België ook zo werkt, maar kan altijd eens de test doen XD

  • Nanouk van Gennip

    Goede tips, bedankt!

  • karin

    regel 2 verbaast me. ik voeg namelijk niet snel mensen toe die ik niet ken. wel ben ik daar iets makkelijker in geworden maar hoor van meer mensen dat zij bij linkedin dit dus niet zo snel doen.