Marisha Pessl is ons voorbeeld: ze leest voor vanaf haar iPad

Waarom stop je een internationale bestsellerauteur in een afgelegen energiefabriek waar een vreemde, onnatuurlijk frisse geur hangt en lege wietzakjes als onkruid tussen de straattegels liggen? Die vraag hield me bezig toen ik afgelopen vrijdag voor een interview met Marisha Pessl de energie- fabriek bezocht.

[heading margin_top=”14″]Niet vasthouden aan papier, maar de iPad omarmen[/heading]

Misschien om de mysterieuze sfeer die de pagina’s van haar tweede roman vult te vangen of een intieme sfeer op te roepen. Pessl zelf leek het niet raar te vinden: ‘I believe in contrast. In order to have light, you need darkness.’

Dus nam ik plaats op de geïmproviseerde tribune met zwarte, verplaatsbare lapjes als zitplekken. Ik zou niet voor elke auteur naar een uithoek in Den Haag reizen, maar voor Pessl deed ik het. Want zij is een geweldig voorbeeld van een moderne schrijver. Een schrijver die niet angstvallig aan papier vasthoudt, maar de digitale mogelijkheden omarmt.

Iemand die het boek interactiever en multimediaal wil maken, zonder het verhaal daarin naar de achtergrond te laten verdwijnen. Iemand die andere media gebruikt om het boek te versterken in plaats van het als de steeds machtiger wordende vijand te zien. Iemand die voor een tribune vol oudere mensen vanaf haar iPad durft voor te lezen.

Zo iemand is Pessl: ‘Storytelling is such a neat part of our life that I don’t think it’s going anywhere. We live in a very exciting and interesting time for storytelling. The boundaries are not so rigid anymore.’ Tegelijkertijd is ze voorzichtig met die mogelijkheden: ‘Technology itself can radicate mystery.’

[heading margin_top=”14″]Lezen wordt moeilijker, dus schrijvers moderner[/heading]

Tijdens het interview zegt ze dat lezen een moeilijke en tijdrovende vorm van vermaak is geworden en ze daarom andere media gebruikt om het medium geschikter voor deze tijd te maken. ‘My favorite reading experience is when I’m so submerged into a book that I forget my name.’

Of ‘Night Film‘ die leeservaring kan evenaren, ga ik vanzelf merken.

Ook als dat niet zo is, vind ik Marisha Pessl een voorbeeld. Haar ideeën over storytelling zijn nu nog vernieuwend, fris, omdat veel andere schrijvers nog niet zo ver zijn. Maar langzamerhand moeten we er allemaal in gaan geloven dat niet alleen het verhaal zelf of het lettertype belangrijk is.

Schrijven is moderner geworden. Hoewel ik mijn Moleskine koester, gebruik ook ik steeds vaker de laptop of programma’s als ZenWriter. Waarom zou het lezen dan, in een tijd waarin zoveel meer mogelijk is, moeten achterblijven?

Lees ook het verslag dat ik over het interview met Marisha Pessl schreef: ‘Marisha Pessl over haar nieuwe roman ‘Night Film’: ‘Reading is a difficult pleasure’

Gepubliceerd door

Rosalinde Markus

Rosalinde Markus (1994) is communicatiestudente en heeft al zolang ze zich kan herinneren een passie voor schrijven. Haar blog is een openbaar notitieboekje over schrijven, bloggen, creativiteit en wat haar opvalt in het communicatievak. Ook is ze hoofdredacteur van online literair tijdschrift Lood.