Waarom is mentale moeheid zo ingrijpend en wat doen schrijvers eraan?

Hierboven zie je een screenshot van een WhatsApp-gesprek dat ik afgelopen zondag met mijn vriend voerde. Ik bezocht Literaturfest, leerde voor tentamens, maakte twee portfolio’s af en werkte aan mijn inzending voor Write Now! 2014 (de grootste Nederlandstalige schrijfwedstrijd die er is, alleen al waardevol vanwege de schrijfworkshop waar je als deelnemer aan mee mag doen). Buiten was het twintig graden, maar ik zat binnen. Het lot van de schrijver/student.

Ik klaagde er overigens niet over. Warm weer is heerlijk, vooral zo vroeg in het jaar, maar mijn studie gaat voor. Wanneer dit studiejaar afgelopen is komen er nog genoeg mooie dagen waar ik van kan genieten. Zodra ik alles af had, tikte ik bovenstaande berichten naar mijn vriend en ging ik op de bank liggen. Ik dacht na over mentaal moe zijn. Want wat is het eigenlijk? Voor mij betekende het hoofdpijn, het gevoel alsof mijn hart in mijn hersenen klopte en een moeheid die niet op te lossen was door even op de bank te gaan liggen.

‘Mentale vermoeidheid kan een gevolg zijn van langdurige inspanning en gespannen concentratie.’

– Wikipedia

Ik kan niets met mentale moeheid. Het werkt me namelijk tegen. Om te schrijven of te bloggen heb ik mentale rust nodig. Laatst deelde ik nog mijn ingrediënten om geconcentreerd te kunnen schrijven. Één daarvan was tijd: ‘Ik ben redelijk stressbestendig, maar schrijven terwijl er honderd andere taken op me wachten kan ik niet.’ Het is zo ingrijpend omdat het zo anders is dan fysieke moeheid die je doorgaans gewend bent. Als je fysiek moe (niet chronisch moe) bent ga je een keer vroeg naar bed of rust je even uit op de bank. Je weet wat helpt om het op te lossen: je lichaam rust geven.

Maar als je mentaal moe bent en je lichaam rust probeert te geven, los je het niet op. Je hersenen blijven overuren maken, nadenken en ontsnappen maar moeilijk uit die geconcentreerde staat waar ze al die tijd in zaten. Soms voorkom je dat niet. Dan ben je mentaal moe en kun je daar even niets mee. Maar wat als je wel iets wilt? Schijven bijvoorbeeld? Of bloggen? Iets op papier zetten? Hoe zorg je dan dat die moeheid verdwijnt?

Ik sprak ooit een schrijver die zei dat een uitgerust verstand de beste tool is die je als schrijver tot je beschikking hebt. Ik geloof daarin, maar toch blijf ik me afvragen: hoe zorg je dat je hersenen uitrusten na zware mentale inspanning en concentratie? Vooral omdat het voor schrijvers (en bloggers) zo belangrijk is.

Wat doe jij als je je mentaal moe voelt?

Gepubliceerd door

Rosalinde Markus

Rosalinde Markus (1994) is communicatiestudente en heeft al zolang ze zich kan herinneren een passie voor schrijven. Haar blog is een openbaar notitieboekje over schrijven, bloggen, creativiteit en wat haar opvalt in het communicatievak. Ook is ze hoofdredacteur van online literair tijdschrift Lood.

  • Eddy Neumann

    Jij doet veel naast je studie. Jij hebt een intensief studieprogramma doorlopen. Bij de stage presteren, bij persoonlijk leiderschap over je toekomst nadenken, je toekomst organiseren en echt veel fysieke tijd voor school. Daarnaast je relaties en je passie, ambitie vertaald in dwang voor schrijven. Even rust nemen, even reflecteren, lekker knuffelen en evalueren om daarna te dromen is heerlijk.
    Bij mij helpt wandelen in de duinen en het bos goed. Bewust vogels spotten. Dus organiseer rust, zodat je nu niet en straks presteert. Wel je studiepunten scoren.

    Eddy

  • ladyNadine

    Knap hoor! Succes met je Write Now!-inzending. Als ik zelf mentaal moe ben, ga ik lekker onderuitgezakt op de bank series kijken. Heerlijk 🙂