Moleskine is meer dan alleen een opschrijfboekje

Driehonderdvijftig miljoen. Zoveel moet de helft van het Italiaanse bedrijf Moleskine opbrengen op de beurs. Ik zag de geruchten over een eventuele beursgang maandag op Twitter voorbij komen, en stopte met scrollen. Mijn ogen bleven bij de drie veelzeggende woorden hangen: ‘Moleskine overweegt beursgang.’ Het hoeft niet eens door te gaan om succesvol te zijn. Dat is het nu al, door de gedachte erachter: ‘Papier dood?’ lijkt het te zeggen. ‘Allesbehalve, kijk maar naar ons!’

Het is moedig dat Moleskine erover nadenkt om naar de beurs te gaan, zelfs al gaat het maar om de helft van het bedrijf. De geschatte waarde van driehonderdvijftig miljoen lijkt misschien niets voor te stellen als je weet dat bedrijven als Facebook en Apple voor miljarden naar de beurs gingen. Toch is het voor een bedrijf dat eenvoudige notitie- en schetsboekjes verkoopt een enorme stap. Moleskine laat ermee zien dat ze zich niet laten ontmoedigen door de digitale tijd waarin we leven. ‘We zijn er nog,’ lijkt Moleskine de technologische bedrijven toe te schreeuwen. ‘En we blijven, ontwikkelen door, let maar op!’ Er zijn weinig bedrijven die zo succesvol zijn geworden met eenvoudige opschrijfboekjes als Moleskine. Het bedrijf weet het boekje zo neer te zetten dat niemand het kan afdoen als ‘saai’ en ‘uit een andere tijd.’ Dat ze nu naar de beurs gaan, bevestigde wat ik al dacht. Moleskine is meer dan een opschrijfboekje. Het is het gevoel van relevantie dat je krijgt wanneer je het vult met woorden. Het gevoel dat je, wanneer je het gebruikt, deel uitmaakt van de rijke geschiedenis vol creatieve geesten. Alsof jouw creativiteit alleen het beste papier, gebonden in nepleer, verdient. Het is een merkbeleving die gedeeld wordt door een trouwe schare Moleskine-verslaafden.

Niet iedereen is te spreken over de eventuele beursgang van het bedrijf. Velen vinden de boekjes belachelijk duur. Ook de legendarische geschiedenis van het merk, waarin het de boekjes presenteert als de onvervangbare metgezel van grote kunstenaars en beroemde schrijvers als Pablo Picasso en Ernest Hemingway, zit iets anders in elkaar. Die creatievelingen gebruikten geen echte Moleskine, maar soortgelijke notitieboekjes, waar het Moleskine-type jaren later op is geïnspireerd. Maar dichter in de buurt van de beroemdste tekenaars, schrijvers en dichters komen we niet, en dat is genoeg om gehecht te raken aan het boekje dat ons met de creativiteit van toen verbindt. We willen iets authentieks, iets van ‘vroeger’. Iets waardoor onze ingevingen, gedachten en opmerkingen bewaard blijven. Het resultaat is het Moleskine boekje.

Hoe de beursgang van Moleskine ook opgevat wordt, het bewijst iets dat zelfs critici niet meer kunnen ontkennen. Papier is geen dode boom, maar een jonge stam waarvan de wortels haast onwrikbaar in de grond geslagen zijn. En Moleskine is de eerste die daar zo openlijk voor durft te staan.

 Eigen foto’s.
Lees hier hoe ik met de notitieboekjes van Moleskine in aanraking kwam.

Gepubliceerd door

Rosalinde Markus

Rosalinde Markus (1994) is communicatiestudente en heeft al zolang ze zich kan herinneren een passie voor schrijven. Haar blog is een openbaar notitieboekje over schrijven, bloggen, creativiteit en wat haar opvalt in het communicatievak. Ook is ze hoofdredacteur van online literair tijdschrift Lood.

  • Anonymous

    Moleskine en de beurs. Dat klinkt als kat en hond, als water en vuur, als hamster en reïncarnatie. Ik krijg dat in mijn hoofd en gevoel toch niet helemaal bij elkaar. Alsof je neonverlichting op de piramides zet en een Bigmac serveert op gouden servies.

    S.W.

  • Papier is zeker niet dood hoewel veel mensen dat wel beweren! En ik moet zeggen dat ik echt dol ben op mijn Moleskine boekje, veel beter dan op de computer notities maken! Dan bedoel ik natuurlijk wel belangrijke notities, ik gebruik hem niet tijdens colleges ofzo.

  • ha, awel, ik ben blij voor je, ‘k meen te weten hoeveel zoiets voor je betekend!

  • Ik heb er een aantal (ben serieus addict) ze zijn idd prijzig maar met een mama met een boekhandel kan ik ze gelukkig voor de inkoopprijs krijgen 😉