Drie manieren om notitieboekjes te organiseren en ideeën terug te vinden

Inmiddels gebruik ik alweer een aantal jaren Moleskines om ideeën in op te schrijven. Sommigen zijn volgeschreven, anderen bijna. Hoewel Evernote heel handig is, wint het fysieke notitieboekje het bij mij nog steeds. Het nadeel is dat ze minder goed doorzoekbaar zijn. Dat ene idee dat ergens in een volgeschreven Moleskine staat, is moeilijk terug te vinden. Notitieboekjes.nl stuurde me een Moleskine op, waardoor ik me afvroeg: hoe organiseer je zo’n notitieboekje?

Op je volgeschreven Moleskine kun je niet even een zoekopdracht loslaten en het hele boekje doorbladeren is tijdrovend. Toch heb ik dat laatste vaak gedaan. Dan wist ik dat er ergens in het midden een idee stond voor een verhaal of een reactie van een lezer die ik nog ergens voor wilde gebruiken. Minutenlang bladerde ik het boekje door, om erachter te komen dat het bijna onmogelijk is om een idee van vijf zinnen terug te vinden in 240 pagina’s.

Voordat je een nieuw notitieboekje in gebruik neemt, is het dus goed om te bepalen hoe je al je toekomstige ideeën gaat organiseren. Met de drie manieren hieronder worden notitieboekjes eindelijk goed doorzoekbaar, zodat je belangrijke ideeën altijd terug kunt vinden.

1. Bullet Journal

Bullet Journal is een systeem waarmee je het overzicht in je notitieboekje houdt. De eerste pagina van je notitieboekje verander je in een inhoudsopgave. Daar komen maanden, lijstjes en overige onderwerpen waar je notities over maakt in te staan. Iedere keer als je op een nieuwe bladzijde begint over een ander onderwerp, zet je het in de inhoudsopgave met het pagina- nummer erachter. Om snel notities te kunnen maken, gebruik je drie symbolen: een vierkantje voor een taak, een bullet voor een korte notitie en een rondje voor een afspraak.

Klinkt ingewikkeld? Dat valt mee, kijk maar naar de officiële video:

2. Labels

Een methode die wat minder denkwerk vergt, is labelen. Stel je schrijft op de eerste pagina van je notitieboekje iets over een verhaal waar je aan werkt. Ga naar de achterste pagina van je notitieboekje. Schrijf op een lege regel ‘verhaal’ met eventueel de werktitel en ga dan terug naar de eerste pagina. Zette je ‘verhaal’ op regel twee? Markeer dan het einde van regel 2 op de eerste pagina. Zo kun je elk onderwerp op een bepaalde regel markeren en zie je precies welke bladzijdes over welk onderwerp gaan. Hier staat een duidelijke uitleg met foto’s.

Het resultaat ziet er zo uit:

image-1408610570285

3. Verdelen

Voor wie liefst wat vrijer notities maakt zonder vast te zitten aan allerlei systemen, is verdelen een goede manier. Zijn er onderwerpen waar je vaker notities over maakt? Bijvoorbeeld verhalen waar je aan werkt, interieurideeën en observaties? Verdeel je notitieboekje dan in secties. Zet bovenaan de pagina bijvoorbeeld ‘interieurideeën’, plak er een tabje naast (tape, plakkertje, gekleurde sticker). Blader tientallen pagina’s verder en zet daar dan ‘observaties’ neer met een tabje ernaast. Zo is je notitieboekje verdeeld en hoef je maar een beperkt aantal pagina’s door te zoeken, terwijl je notities vrij kunt opschrijven.

highstraightnotebook-9

Ik denk dat ik voor de tweede optie ga, tussen het hele systematische en het vrije in. Net zo handig als Evernote met de voordelen van schrijven op papier. Op zoek naar een nieuw notitieboekje? Ik gebruik op dit moment een kleurrijke Moleskine, die kun je hier vinden.

Hoe organiseer jij je notitieboekje?

Gepubliceerd door

Rosalinde Markus

Rosalinde Markus (1994) is communicatiestudente en heeft al zolang ze zich kan herinneren een passie voor schrijven. Haar blog is een openbaar notitieboekje over schrijven, bloggen, creativiteit en wat haar opvalt in het communicatievak. Ook is ze hoofdredacteur van online literair tijdschrift Lood.

  • Ariadnesdraad

    Ik ben eigenlijk sinds ik blog pas echt aan notitieboekjes gaan doen. Momenteel heb ik er een paar leuke op de kop getikt in de Wibra. Je artikeltje komt als geroepen, ik moet net een nieuwtje in gebruik nemen. Ik ga voor de tabjes : bij labelen moet de structuur eigenlijk al wat in je hoofd zitten, en bij een concept ligt er voor mijn gevoel nog te weinig vast en de bullet, da’s me te veel geschrijf ….