Online hoort alles bij elkaar: combineer je persoonlijke en zakelijke identiteit

Laatst sprak ik iemand die sinds kort voor zichzelf is begonnen. Bedrijven kunnen haar inhuren voor allerlei creatieve projecten, dus had ze een mooie website gemaakt om zichzelf te verkopen. ‘Kijk, dit is hem.’ Ze veegde over het scherm van haar smartphone en scrolde door de website. ‘Het is een soort portfolio, zodat ze zien wat ik kan.’ ‘Mooi,’ vond ik. ‘Ja hè? En er komt ook nog een blog.’ Ik knikte. ‘Die past er mooi tussen als creatief project.’ Ze keek me verbaasd aan. ‘Nee, daar maak ik natuurlijk een aparte website voor. Dit is zakelijk, dat is persoonlijker.’

Om me heen beseffen jonge mensen steeds vaker dat ze serieus iets met internet moeten doen. Kattenfilmpjes kijken en een beetje door Nu.nl scrollen is leuk, maar het brengt je niet verder. Dus registreer je jouw naam als domeinnaam en voilà, je hebt een plek voor je zakelijke identiteit. Alles wat daar niet bij hoort, zoals Facebook, je blog en Instagram, laat je weg. Ik geloof daar niet in. Ik geloof niet dat je uitgaansfoto’s op Facebook kunt zetten en op Twitter talentenjachten kunt afkraken en zeggen dat het losstaat van die zakelijke website.

Blogger Elja Daae zei daar iets krachtigs over (maar dan over zakelijk bloggen):

‘Het kan me niet schelen wat social media adviseurs en social media teams en social media handboeken bedrijven vertellen over zakelijke content. Als je wat je online doet persoonlijk weet te houden, gaat het je alles opleveren. En als je corporate blijft, niet.’

Dat geldt niet alleen voor bedrijven, maar juist ook voor ons. Denken dat we die negatieve tweets en gênante foto’s kunnen compenseren met een professioneel LinkedIn profiel en een website waar onze contactgegevens op staan, is niet realistisch. Online is er geen onderscheid tussen je persoonlijke en je zakelijke identiteit. Alles hoort bij elkaar. Online ben je de stukjes informatie die over je te vinden zijn. Je bent het beeld dat mensen van je vormen, dus óók de uitgaansfoto’s die tussen je LinkedIn profielfoto bij Google Afbeeldingen verschijnen.

Denken dat je dat gescheiden kunt houden, is niet alleen onrealistisch maar ook iets waarmee je jezelf tegenwerkt. Dat persoonlijke, je karakter, eigenschappen die specifiek bij jou horen, dat maakt je anders. Dat maakt je interessant. Natuurlijk kun je bepaalde zaken scheiden. Als je een blog bijhoudt over het trainen van puppy’s en het creëren van de perfecte moestuin, maak je daar twee verschillende nicheblogs voor aan. Maar voor de rest geldt: link ernaar.

Prima als je besluit je blog op een ander domein te zetten dan je zakelijke website, maar link ernaar. Geef mensen dat inkijkje in je persoonlijkheid als ze daar naar op zoek zijn. Verstop het niet uit angst gevonden te worden, maar maak het zichtbaar. Controleer welke informatie anderen over je kunnen vinden en zorg dat het belangrijkste makkelijk te vinden is.

Combineer het zakelijke met het persoonlijke, want zoals Elja zegt: het gaat je alles opleveren.

Foto door: Giulia Forsythe

Gepubliceerd door

Rosalinde Markus

Rosalinde Markus (1994) is communicatiestudente en heeft al zolang ze zich kan herinneren een passie voor schrijven. Haar blog is een openbaar notitieboekje over schrijven, bloggen, creativiteit en wat haar opvalt in het communicatievak. Ook is ze hoofdredacteur van online literair tijdschrift Lood.

  • Helemaal mee eens. Mijn blog is niet voor niets een verzameling van zowel de persoonlijke verhalen als het me kunnen inhuren als copywriter.

  • karin

    mensen zijn bang om kwetsbaar(der) over te komen en dus laten ze ‘persoonlijk’ weg. maar, je bent toch je bedrijf?