Ook jonge creatievelingen kunnen uitgroeien tot hoofdprogramma

Begin september stond ik in de Melkweg in Amsterdam om de indie pop band Capital Cities live te horen spelen. Een dag later schreef ik niet over hen, maar over het voorprogramma: drie jongens van de band Say Yes Dog. Terwijl ze optraden, was de zaal op een handjevol mensen na leeg. Er was niemand die op hen zat te wachten. Toch speelden ze vol overtuiging.

[heading margin_top=”14″]Nu worden er voor hun optredens kaartjes gekocht[/heading]

Nu, twee maanden later, touren ze door Nederland, België, Duitsland, Engeland en Frankrijk. Ze hebben hun debuutalbum met daarop vier fantastische, eigenzinnige nummers zelf uitgebracht en veroveren nu clubs in vijf landen. Ze hebben een bescheiden schare fans, shoots voor de cover van hun album en groeien langzaam uit tot een populaire band.

Ze zijn niet langer het voorprogramma van Capital Cities, maar zijn nu zelf het hoofdprogramma waar kaartjes voor gekocht worden.

Ze kregen de kans om het voorprogramma van de zelf nog amper in Nederland bekende band Capital Cities te zijn en speelden voor mensen in volle zalen die hun horloges in de gaten hielden: hoelang zou het voorprogramma nog duren? Wanneer kwam Capital Cities nu eindelijk?

[heading margin_top=”14″]Grijp de kans om het voorprogramma te zijn[/heading]

Ze grepen hun kans, deden wat ze leuk vonden en geloofden in de eigenzinnige muziek die ze maakten. Ze durfden het voorprogramma te zijn. Nu wordt hun Facebookpagina overspoeld met enthousiaste reacties over hun tour en debuutalbum. Op de website van de Melkweg werden ze als jonge talenten groots aangekondigd.

Het is fantastisch om te zien dat je als jonge creatieveling ook in de creatieve branche kunt opklimmen door te doen wat je leuk vindt. Toen ik ze twee maanden geleden zag spelen, had ik nooit verwacht dat ze nu zelf met een album door Europa zouden touren. Zij hebben bewezen dat dat mogelijk is, ook in een kort tijdsbestek van twee maanden.

En dat is enorm inspirerend voor alle anderen die werk willen maken van hun creativiteit.

Gepubliceerd door

Rosalinde Markus

Rosalinde Markus (1994) is communicatiestudente en heeft al zolang ze zich kan herinneren een passie voor schrijven. Haar blog is een openbaar notitieboekje over schrijven, bloggen, creativiteit en wat haar opvalt in het communicatievak. Ook is ze hoofdredacteur van online literair tijdschrift Lood.