Waarom je je echt niet zo bezig hoeft te houden met personal branding

Als jij een foto op Instagram plaatst, ben je dan heel bewust bezig met hoe het overkomt? Of het licht hetzelfde is als op je andere foto’s en wat de foto over jou zegt? Ik niet. Wel wanneer het voor een (stage)bedrijf is, niet wanneer ik mijn eigen Instagram update. Kleur, zwart-wit, overbelicht, strak, speels; het wisselt elkaar onregelmatig af. Soms plaats ik vijf foto’s op een dag, om vervolgens vier dagen niets van me te laten horen. Precies daarom erger ik me aan de de term personal branding: want in hoeverre doe je dat nu echt?

[heading margin_top=”14″]Zo manipuleer je het beeld van jezelf online[/heading]

Onlangs las ik On Top van online ondernemer Anna Nooshin (vooral bekend van NSMBL). Daarin vertelt ze over haar leven, hoe haar online carrière begonnen is en wat ze geleerd heeft. Het bijzondere aan het boek is dat ze niet alleen maar schrijft over modeshows en haar online succes, maar juist laat zien wat daarachter schuilgaat. Hoe een fotoshoot voor een tijdschrift er echt aan toegaat, hoe de online wereld gemanipuleerd wordt en wat ze doet om de perfecte foto voor Instagram te creëren:

‘Acht van de tien keer zijn de foto’s die ik plaats op mijn Instagram dagen geleden al geschoten. (…) Ik heb speciaal voor Instagram een witte canvas plaat gekocht die ik overal mee naartoe sleep. Die plaat dient als mijn witte achtergrond. (…)

Ik moet vaak letterlijk dertig tot veertig foto’s schieten voordat ik tevreden ben met het resultaat. (…) Ik plaats bijvoorbeeld een broodje wat ik een paar dagen geleden heb gegeten en dan lijkt het net alsof ik daar op dat moment zit.’

– Uit On Top van Anna Nooshin

Eerlijk is eerlijk: haar Instagram ziet er goed uit. De foto’s hebben vrijwel allemaal dezelfde stijl, er is nagedacht over kleurgebruik, compositie, belichting en uitstraling. Niet zo gek, want Anna noemt zichzelf in haar boek meer dan eens een ‘merk’. Ze is het ook, want ze is een influencer die geld verdient met het verkopen van ‘zichzelf’: fotoshoots, gesponsorde social media berichten, etc, etc. Net zoals modeblogger Negin Mirsalehi (achter wiens Instagram een hele strategie zit) is Anna bij uitstek iemand die nadenkt over hoe ze overkomt en wat ze uitstraalt.

[heading margin_top=”14″]Ik ben een persoon, geen merk.[/heading]

Daar is niets mis mee, want ze zijn bloggers die geld verdienen door o.a. hun social media kanalen commercieel in te zetten. Maar ik (en jij waarschijnlijk ook) ben niet commercieel. Ik verdien niet direct met social media of mijn blog. Ik ben een persoon, geen merk. Al hoor ik van anderen dat ik mezelf juist als een merk moet zien. Online laat ik een spoor achter dat toekomstige werkgevers en geïnteresseerden kunnen volgen. Over dat spoor zou ik bewust moeten nadenken, want het straalt iets uit, het zegt iets over me.

Toch vind ik het commerciële en persoonlijke spoor verschillend. Als merk moet je veel meer nadenken over je online uitstraling. Er zijn belangen bij, het is een belangrijk onderdeel van je werk en dus je inkomsten. Als persoon wil ik geen strategie voor mijn Instagram, ik wil vooral spontaan foto’s kunnen delen zonder me af te moeten vragen hoe het jouw beeld van mij beïnvloed. Natuurlijk maak ik weleens vijf selfies en deel ik degene waarop ik geen onderkin heb. Maar bij alles nadenken over personal branding? Liever niet.

Ik denk dat het niet nodig is om daar als persoon zo bewust mee bezig te zijn. Als je ervoor zorgt dat je elke foto, blogpost of tweet met goed fatsoen aan je oma of een volslagen onbekende kunt laten zien, heb je geen strategie nodig. Dan kun je vier dagen niets van je laten horen, omdat je even niets meemaakt dat een ander zou willen zien. Of omdat je het vergeet. Of op de vijfde selfie toch nog een onderkin hebt.

Nadenken over wat je online achterlaat is goed, maar zullen we het alsjeblieft niet overdrijven? Als je echt het ‘merk’ bent dat je wilt uitstralen, zien anderen dat toch wel.

Foto: impressie Instagram van Anna Nooshin

 

Gepubliceerd door

Rosalinde Markus

Rosalinde Markus (1994) is communicatiestudente en heeft al zolang ze zich kan herinneren een passie voor schrijven. Haar blog is een openbaar notitieboekje over schrijven, bloggen, creativiteit en wat haar opvalt in het communicatievak. Ook is ze hoofdredacteur van online literair tijdschrift Lood.

  • karin

    klinkt ook vre-se-lijk vermoeiend, met zo’n wit achtergrondje slepen en 40 keer een instagrammetje opnieuw doen. ik zie meteen een comedy voor me.

  • Sjouwen met een canvas? No thanks. Ik ga dit weekend in het boek beginnen.

    • Linda Rosalinde Markus

      Je moet iets voor een perfecte Instagram overhebben. 😉 Veel leesplezier, je komt nog meer van dit soort dingen tegen waarbij je denkt: gebeurt dit echt?

  • Emily

    Pff ik moet er echt niet aan denken.. Ik heb super veel foto’s juist die ik eens wilde delen maar ik deel die niet omdat ik juist niet wil doen ‘alsof ik daar nu van mijn lunch zit te genieten’. Ik wil het leven zoals het is. Een dag, of paar dagen niks delen vind ik helemaal prima.
    Maar goed, er is inderdaad een verschil tussen jezelf als merk inzetten of niet, dat is in ieder geval niet mijn ding.