Rebelse studenten worden in het hoger onderwijs niet gewaardeerd

Studenten moeten niet braaf in vier jaar een opleiding afronden, maar op de barricades gaan staan. Een opstand veroorzaken, met watervaste stift leuzen op spandoeken schrijven en demonstreren op het Malieveld. Dat wil minister Jet Bussemaker, lees ik in de Volkskrant. ‘Rebelse student is ver te zoeken,’ is de kop. De basisbeurs wordt afgeschaft, dus reist de minister door het land om van studenten te horen waar dat geld beter aan besteed kan worden. Nergens waar ze komt zijn vurige opstanden. Wat is er mis met de Nederlandse student?

Hou je vast: helemaal niets. Sterker nog, de Nederlandse student is heel slim, want als student kun je beter niet rebels zijn. Als je dwarsligt en daardoor met de examencommissie in aanraking komt, juichen ze niet: ‘Wat fijn, deze student durft tegen de regels in te gaan!’ Studeer maar gewoon in vier jaar af, stel niet teveel vragen, haal zevens en val ons zo min mogelijk lastig.

Zelf ben ik een student die meerdere keren de discussie met de examencommissie is aangegaan. Ik stelde vragen. Waarom moeten wij ons aan strikte deadlines houden terwijl docenten twee maanden na hun deadline ons werk mogen nakijken? Waarom kan een communicatiestudent bepaalde minors niet volgen en studenten van soortgelijke opleidingen wel? Waarom werken jullie nog steeds met demotiverende V/O beoordelingen? Waarom communiceert de opleiding communicatie soms niet helder? Radiostilte.

Jongeren moeten worden opgeleid tot creatieve dwarsdenkers en constructieve neezeggers. Een jonge co-piloot moet een gezag- voerder durven tegen te spreken, een verpleegkundige een arts.

– Jet Bussemaker

Rebels zijn helpt je als student dus niet verder. Een mooi voorbeeld is Puck Meerburg, een vijftienjarig programmeertalent. Zijn verhaal staat ook in de Volkskrant. Hij doet in zijn vrije tijd niets liever dan programmeren en zijn schoolwerk lijdt daaronder. In de documentaire die over hem gemaakt is, zegt een klasgenootje tegen hem: ‘Ik dacht al dat je het niet af zou hebben. We kennen je.’ Als je rebels wil zijn, je wil ontwikkelen in iets waarvoor op school geen mogelijkheid is, zul je het zelf moeten doen. Ernaast. Enne, zorg dan wel dat je nog zevens haalt.

Die minor doen? Jammer joh, dat is niet voor jouw opleiding. Leren programmeren? Dan had je toch echt informatica moeten gaan doen. Door een bestuursfunctie naast je studie niet genoeg studiepunten gehaald? Jammer joh, succes met een andere opleiding. Hoe kun je als student rebels zijn en je onderscheiden als je het maken van andere keuzes dan de hogeschool voorschrijft niet gewaardeerd wordt?

Geen spandoeken met leuzen. Geen demonstraties. Geen barricades. Studenten weten dat dat niet werkt. Eerst praten, overleggen, meedenken, ideeën opperen en de publiciteit zoeken.
Als dat niet werkt, kun je altijd nog een watervaste stift kopen.

Deze blogpost is geschreven als onderdeel van de Blog NL Maand #6.

Gepubliceerd door

Rosalinde Markus

Rosalinde Markus (1994) is communicatiestudente en heeft al zolang ze zich kan herinneren een passie voor schrijven. Haar blog is een openbaar notitieboekje over schrijven, bloggen, creativiteit en wat haar opvalt in het communicatievak. Ook is ze hoofdredacteur van online literair tijdschrift Lood.