Recensie: ontdek de kracht en invloed van bloggen met ‘BlogBoek’

Het aanbod van Engelstalige boeken over bloggen is overweldigend, maar het Nederlandse aanbod blijft een beetje achter. Karin Ramaker, schrijver en blogcoach, geeft zakelijke blog- workshops en lanceerde een online blogcursus. Toen ze aankondigde zelf een boek over bloggen te schrijven, leek dat een logische stap. Het resultaat van haar inspanningen is BlogBoek, een praktisch e-book over persoonlijk en zakelijk bloggen. Is het een verrijking voor het Nederlandse boekenaanbod?

Bloggen wordt in Nederland ondergewaardeerd. Studenten maken er geen tijd voor, veel ondernemers zien er de meerwaarde niet van in en grote bedrijven beginnen er niet aan. Boeken over persoonlijk, maar zeker ook zakelijk bloggen, zijn daarom hard nodig. BlogBoek begint met een persoonlijke anekdote van Karin waarin ze vertelt hoe ze met bloggen begonnen is wat de invloed daarvan was op zowel zichzelf als haar werk als zelfstandig ondernemer.

Het boek is opgedeeld in een aantal korte hoofdstukken. In het eerste hoofdstuk ‘Een blog voor je ondernemerschap’ maakt Karin meteen duidelijk waarom je als ondernemer niet meer wegkomt met alleen een website en wat een blog zo anders maakt. De ondernemer die nog twijfelde over het nut van een blog, heeft na het hoofdstuk een duidelijker beeld van wat bloggen je zakelijk gezien kan brengen en hoe zo’n blog ingevuld kan worden.

Het tweede hoofdstuk, ‘Bloggen is observeren en doen’, richt zich op hoe je tot een blogpost komt, hoe je het volhoudt en wat het verschil is tussen praktisch, zakelijk en gevoelsmatig bloggen. In het derde hoofdstuk, ‘Bloggen is delen en waarderen’, benadrukt Karin het belang van delen en waarom dat juist voor je werkt in plaats van tegen je. Voor bloggers die een blog bijhouden als hobby, is vooral het vierde hoofdstuk, ‘Persoonlijk en kwetsbaar bloggen’, interessant. Hoe blog je persoonlijk zonder dat het privé wordt? Hoe kies je een vorm en stijl?

Blogboek2

Hoewel ze het woord liever niet gebruikt, gaat het vijfde hoofdstuk ‘Bloggen is marketing en promotie’ over personal branding en wat je van jezelf laat zien op je blog. Je hoeft de regels niet na te leven, wees jezelf om er het meeste uit te halen. Al wel begonnen met bloggen, maar nog moeite met publiceren? In het zesde hoofdstuk, ‘Bloggen is oefenen, schrappen, plempen en creatief zijn’ helpt Karin je van die angst af. Ze laat zien dat je als blogger mag twijfelen, dat je gewoon moet beginnen en de creativiteit dan vanzelf komt.

Om enthousiast te blijven bloggen, moet je blog naar je zin zijn. In het zevende hoofdstuk, ‘Een goed werkend blog zit als gegoten’, krijg je layout tips, zodat je blog herkenbaar is voor lezers en ook voor jezelf een fijne plek is om stukken te publiceren. Als laatste verwacht je van een boek over bloggen natuurlijk tips, en die krijg je in de hoofdstukken, ‘Blogtips‘ en ‘Stapsgewijs bloggen’. Ook heeft elk hoofdstuk een blogopdracht die je helpt om op een speelse manier het bloggen te ontdekken.

BlogBoek reikt je handvatten om te beginnen met bloggen, of dat nu voor persoonlijke of zakelijke doeleinden is. De blogopdrachten, rake anekdotes en losse, eigenwijze stijl van Karin zorgen ervoor dat dit e-book ook voor meer ervaren bloggers de moeite waard is. Wel zullen beginnende bloggers meer informatie nodig hebben om echt te kunnen beginnen, omdat BlogBoek vooral de inhoudelijke kant van het bloggen behandelt. De technische kant, van het kiezen van een platform tot SEO, blijft onderbelicht.

Aanrader? Ja, als je de meerwaarde van zakelijk bloggen wil ontdekken of juist als hobbyblogger wil leren hoe je jouw verhalen persoonlijk en kwetsbaar kunt delen via je blog.

Prijs en verkrijgbaarheid? Voor €6,95 is BlogBoek als e-book verkrijgbaar op Gumroad.com.

BlogBoek is een no bullshit ebook uitgegeven in EPUB en PDF formaat. Karin Ramaker legt uit hoe je inspiratie opdoet en blogonderwerpen verzamelt. Bovendien vertel ze je hoe je via een blog zakelijk maar persoonlijk communiceert. Het ebook telt 40 pagina’s met praktische tips en schrijfopdrachten. Karin Ramaker is sinds begin 2000 actief als blogger en sinds 2009 werkzaam als auteur, blogger, blogdocent en trainer voor zzp’rs en bedrijven.

Gepubliceerd door

Rosalinde Markus

Rosalinde Markus (1994) is communicatiestudente en heeft al zolang ze zich kan herinneren een passie voor schrijven. Haar blog is een openbaar notitieboekje over schrijven, bloggen, creativiteit en wat haar opvalt in het communicatievak. Ook is ze hoofdredacteur van online literair tijdschrift Lood.