Leer hoe schrappen je verhaal krachtiger maakt met ‘Schrijven is schrappen’

Mijn minst favoriete onderdeel van schrijven, is schrappen. Ik stel het uit, haal nog eens koffie en kruip uiteindelijk zuchtend achter mijn laptop. Moet het echt? Ja, het moet, want het maakt je verhalen beter. Door te schrappen voorkom je passages waarbij lezers snel doorbladeren. Maar welke passages zijn dat dan? En hoe weet ik wat ik wel en niet weg moet laten? Het schrijfboek ‘Schrijven is schrappen’ van schrijfdocent Hans Hogenkamp helpt je daarbij!

[heading margin_top=”14″]Schrappen is een serieus onderdeel van het schrijfproces[/heading]

Nadat je uren aan een verhaal hebt gewerkt en honderden woorden op papier hebt staan, ben je bijna klaar. Je haalt een spellingscontrole over je tekst, leest hem hardop voor om te kijken of de zinnen vloeiend in elkaar overlopen en haalt drie overbodige woorden eruit. Zo. Klaar voor publicatie. Of toch niet? Die spellingscontrole is leuk, maar lang niet alles wat nodig is om jouw verhaal krachtiger te maken.

In het schrijfboek laat Hans Hogenkamp zien dat schrappen een serieus onderdeel van het schrijfproces is. In vier hoofdstukken leert hij je wat je kunt schrappen, hoe je dat moet doen en waarom het verschil maakt. Dat de schrapregel breed toepasbaar is, bewijst hij door niet alleen schrappen op zinsniveau te bespreken, maar ook  schrappen in de structuur en scènes.

Schrijversbeginnetjes

In het eerste hoofdstuk, Compactheid, geeft hij inzicht in schrappen in de structuur van je verhaal. In een heldere stijl laat Hogenkamp zien hoe je prologen, verhaallijnen en personages schrapt. Het tweede hoofdstuk, Functionaliteit, richt zich op het schrappen van scènes, het doseren van achtergrondinformatie en detaillering. Het schrappen van woorden om je zinnen helder te maken, leer je in hoofdstuk 3, Helderheid. Het laatste hoodfstuk, Weerstand, neemt al je verzet tegen het schrappen weg.

Alle regels over schrappen worden besproken. Na elke regel vind je een schuingedrukte zin die de regel samenvat. Hierdoor blijft de hoeveelheid informatie behapbaar en kun je elke regel makkelijk terugvinden in het compacte boek. Hogenkamp verduidelijkt de regels met casestudy’s (zoals een korte bespreking van Tirza van Arnon Grunberg) en voorbeelden:

‘Het invullen van een bepaalde sfeer kan ontkrachtend werken. Als je met sterke beelden en welgekozen details een bepaalde sfeer hebt neergezet, is het storend die ook te benoemen. Een schilder die net een mooie boom heeft geschilderd, zet er ook niet het woord ‘boom’ bij met een pijl naar de afbeelding.’

Het schrijfboek leert je in 112 pagina’s alles wat je over schrappen moet weten. Van overbodige thema’s tot storende monologen, clichès en stopwoorden; Hogenkamp leert je ze te herkennen en te elimineren. Achterin het boek vind je een schrapoefening waarbij je ontdekt hoeveel je van het boek geleerd hebt. Hoewel het schrapproces nog steeds niet mijn favoriete onderdeel is, is het na het lezen van dit schrijfboek wel een stuk makkelijker.

Aanrader? Ja, als je moeite hebt met schrappen en niet weet waar je moet beginnen bij het schrapproces.

Prijs en verkrijgbaarheid? Voor €12,50 is het schrijfboek zowel online als in de fysieke boekwinkel verkrijgbaar. Ook als e-book.

Schrijven is schrappen is een bekend schrijfdogma, maar hoe werkt dit in de praktijk? En hoe ver strekt deze regel zich uit? In ‘Schrijven is schrappen’ geeft Hans Hogenkamp tal van inzichten, ideeën en tips die de effectiviteit van fictieschrijvers zullen verhogen. Dit boek geeft de schrijver houvast bij de vraag wat er in zijn verhaal kan blijven staan en wat geschrapt kan worden.

Gepubliceerd door

Rosalinde Markus

Rosalinde Markus (1994) is communicatiestudente en heeft al zolang ze zich kan herinneren een passie voor schrijven. Haar blog is een openbaar notitieboekje over schrijven, bloggen, creativiteit en wat haar opvalt in het communicatievak. Ook is ze hoofdredacteur van online literair tijdschrift Lood.