Het maakt niet uit wie je volgt op Twitter, zolang je maar een gevoel overbrengt

Ze nipte van haar thee en keek me verwachtingsvol aan. Ik gooide het eerste eruit dat in me opkwam: ‘Social media.’ Natuurlijk vond ik dat niet het leukste aan mijn stage. Het leukste, zo bedacht ik later, is het opdoen van praktijkervaring. Zien hoe het eraan toegaat achter de schermen bij een grote organisatie. Alle meetings, telefoontjes met journalisten, contact met collega’s, de PR voor concerten; de dagelijkse praktijk ervaren.

Maar dat zei ik niet. Ik antwoordde ‘social media’, omdat ik daar een groot deel van de tijd mee bezig ben. ‘Goh,’ zei ze. ‘En hoe kom je dan aan die kennis?’ ‘Ik lees er veel over en ben er in mijn vrije tijd veel mee bezig. De hogeschool zou er wel meer mee mogen doen,’ vond ik. ‘Ja, ja.’ Ze nam opnieuw een slok van haar thee. Dit stagebezoek ging fantastisch. ‘Ik denk dat we social media overschatten. We kunnen toch geen colleges geven over hoe je een tweet verstuurt?’

Het stagebezoek was niet het moment om uit te leggen dat social media daar niet om gaat. Het gaat er niet puur om wie je volgt of op welk tijdstip je een bericht verstuurt. Social media is voor bedrijven een kans om persoonlijker te worden, klanten sneller te helpen en te zien wat er onder die klanten leeft. Het helpt om een bepaald gevoel te creëren, en als je dat goed doet, blijft dat gevoel hangen en denken mensen wanneer ze iets nodig hebben aan jou.

Het hostingbedrijf dat me razendsnel hielp en ik sindsdien aan iedereen aanraad. De lokale politicus die zo actief en interessant twitterde dat ik besloot op hem te stemmen. De docent die via Twitter haar onderbouwde mening deelde en daardoor meer gewaardeerd werd door studenten. Het merk dat op Facebook zo grappig was dat ik er steeds vaker iets van kocht. De bank die me binnen een halfuur hielp toen ik een vraag had.

Dus mijn docent heeft gelijk. Colleges geven over het hoe en wat van social media werkt niet. Die kennis hebben we inmiddels al. Social media gaat om het overbrengen van een gevoel, het achterlaten van een indruk en begrijpen wat er nu speelt. Leer ons dat, met best practices en creatieve opdrachten om er zelf mee aan de slag te gaan, te experimenteren en te ervaren.

Dan kan het ineens het leukste onderdeel van een stage worden.

Foto door: Chelsea Francis

Gepubliceerd door

Rosalinde Markus

Rosalinde Markus (1994) is communicatiestudente en heeft al zolang ze zich kan herinneren een passie voor schrijven. Haar blog is een openbaar notitieboekje over schrijven, bloggen, creativiteit en wat haar opvalt in het communicatievak. Ook is ze hoofdredacteur van online literair tijdschrift Lood.