Doelen stellen

Succesvol zijn = doelen stellen

Op vakantie las ik het boek Masterclass ondernemen van businesswoman Annic van Wonderen. Daarin vertelt hoe ze zonder diploma een modewebsite oprichtte en wat ervoor zorgde dat het een succes werd met miljoenen bezoekers. De tip waardoor je volgens haar het meest uit je bedrijf (of persoonlijke leven) haalt? Doelen stellen.

Ieder jaar bedenkt ze tenminste twee doelen: een zakelijk en een persoonlijk doel. Vervolgens doet ze iedere dag iets dat haar dichter bij één van die doelen brengt. Het klinkt heel logisch, maar in hoeverre doe je het echt? Persoonlijk schrijf ik doelen nooit op. Wel maak ieder jaar een visionboard waar ik van alles op zet dat ik zou willen bereiken, maar dat is anders dan een doel stellen en besluiten dat je iets echt gaat doen.

Fantaseren over de toekomst en dat in beelden op een visionboard plakken is leuk, alleen bereik ik er niet meer door. Ik doe wel van alles, maar ik weet niet waar het me brengt. Daarom heb ik besloten om dit jaar wel doelen te stellen, zodat ik weet waar ik naartoe werk. Het opschrijven van die doelen maakt de kans groter dat ik ze behaal, dus bij deze.

Zakelijke doelen
1. Iedere week een blog over mijn vakgebied publiceren op cupofcopy.nl, zodat ik een archief opbouw en waarde toevoeg.

2. Leren werken met grafische programma’s als Photoshop en InDesign, zodat ik zelf graphics in elkaar kan zetten en daardoor breder inzetbaar ben.

3. Ontdekken hoe ‘houdbaar’ het bestaan als freelancer is met het oog op de toekomst.

Persoonlijke doelen
1. Afstuderen. Yes, please. Studeren is fantastisch, maar volgens een reeds afgestudeerde vriendin is het diploma in je handen houden dat ook. Op naar het diploma dus!

2. Oriënteren op de toekomst: wat wil ik na het afronden van mijn studie? Doorstuderen? Een baan zoeken? Fulltime of parttime freelancen? Hier wil ik meer duidelijkheid over.

3. Uitzoeken waar ik energie van krijg. Wat kost me energie en wat levert energie op? Logisch gevolg zou zijn om vaker iets te doen waar ik energie van krijg en minder vaak iets dat onnodig veel energie kost.

Ik ben heel benieuwd of ik er, na het hardop uitspreken (en publiceren) van deze doelen, gerichter naar toe werk.

Wat zijn jouw zakelijke of persoonlijke doelen voor 2016?

Gepubliceerd door

Rosalinde Markus

Rosalinde Markus (1994) is communicatiestudente en heeft al zolang ze zich kan herinneren een passie voor schrijven. Haar blog is een openbaar notitieboekje over schrijven, bloggen, creativiteit en wat haar opvalt in het communicatievak. Ook is ze hoofdredacteur van online literair tijdschrift Lood.

  • Elja Daae

    Ik heb maar 1 vraag – waarom bloggen of cupofcopy en niet hier?

    • Elja

      Bloggen OP cupofcopy, moest dat zijn :))
      PS Ik log voor het eerst in op Disqus, terwijl ik het zelf zo lang gebruikt heb! Gekke ervaring. Het werkt prima, je moet alleen begrijpen dat je rustig je naam kunt invullen in het stukje ‘Of registreer je bij disqus’ en dat het scherm dan uitklapt en dat er dan onder aan een vinkje verschijn ‘I’d rather post as a guest’. Mijn vermoeden is dat het daar vaak mis gaat (als ik terugdenk aan de mails die ik vaak kreeg toen ik Disqus gebruikte op mijn blog).

      • Linda Rosalinde Markus

        Dat herken ik! Wat gebruik je nu? Disqus werkt inderdaad niet perfect, maar ik heb nog niet echt een goed alternatief gevonden.

    • Linda Rosalinde Markus

      Hi Elja, zie deze blogpost: http://passievoorschrijven.nl/bloggen-publiceren/

      Ik heb bewust maar drie doelen geformuleerd zodat het overzichtelijk blijft en je ze niet om de haverklap vergeet. Anders had ik er misschien bijgezet dat ik op PvS ook regelmatiger wil gaan bloggen. 😉 Cup of Copy is m’n zakelijke website en daarom ‘moet’ ik daar van mezelf 1x per week op bloggen. Zeker in het begin, om een archief op te bouwen.

      Hier, op PvS, is het iets vrijblijvender. Dat wil ik ook. Bloggen omdat ik het wil en er zin in heb, niet omdat dat van mezelf moet. En het hoeft niet per se ergens over te gaan, het mag nergens heengaan en ontstaan terwijl ik het doe. Bij CoC wil ik dat het wel ergens over gaat, omdat de doelgroep ook anders is en de insteek zakelijker is.