Zes tips om de perfecte lay-out te vinden

Toen ik in juli een zomerstop aankondigde, verwachtte ik niet dat ik in september terug zou keren met een nieuwe lay-out. Toch gebeurde het, want ik kwam erachter dat de makers van het theme spoorloos verdwenen waren. Het kreeg geen updates meer. Dan is het slechts een kwestie van tijd voor WordPress een nieuwe versie aankondigt en het theme dat niet meer ondersteunt. Maar waar let je op bij het kiezen van een lay-out?

1. Wat vind je belangrijk?

Vraag aan vijf mensen welke eisen zij aan een website stellen, en ze komen met totaal verschillende antwoorden. Een bevriende ondernemer wil per se zijn telefoonnummer bovenaan kwijt kunnen, een ander wil een prominente plek voor social media of een slider vol foto’s. Persoonlijk kijk ik naar drie dingen: is het minimalistisch, responsive (bijna elk theme is tegenwoordig responsive) en krijgt de tekst alle aandacht? Zet jouw eisen op een rijtje en neem dat als uitgangspunt.

2. Beeld

Mooi beeld is een ding in blogland. Beeld is heel belangrijk en daarom moet je erover nadenken welke plek het krijgt op jouw blog. Zelf ben ik vaker niet dan wel de fotograaf van de beelden die ik bij blogposts plaats. Dat betekent dat ik soms lang moet zoeken tot ik geschikt beeld heb gevonden. Daarom vind ik het prettig dat dit theme beeld niet te belangrijk maakt. Er is ruimte voor mooie foto’s (zo kun je de afbeelding aan de linkerkant ‘uitschuiven’) maar als ik geen beeld gebruik ziet het er nog steeds mooi uit.

3. Hoe gebruik je het?

Wat is het doel van jouw website? Plaats je elke dag meerdere artikelen, dan kies je eerder voor een magazine-achtig theme dan wanneer je eens per week publiceert. Als je voor een bepaalde doelgroep schrijft, houd je rekening met hun voorkeuren. Als foto’s belangrijker zijn dan tekst, kies je een theme waarin foto’s alle aandacht krijgen. Wil je liever laten zien wat je kunt, dan is een portfolio theme interessant. Denk na over het doel van jouw website en hoe je hem wil gebruiken. Het antwoord helpt je bij het vinden van een geschikte lay-out.

4. Gebruiksvriendelijkheid

Als je lezer op jouw website komt, begrijpt hij dan wat hij moet doen? Is het duidelijk? Kan hij de weg naar de homepage makkelijk terugvinden, hoe is de menustructuur, is de typografie fijn, kan hij binnen een halve minuut op een artikel reageren en zijn de contactgegevens goed vindbaar? Als je een theme kiest, wil je dat de lezer het prettig vind werken en graag terugkomt. Op dit moment ben ik fan van de themes waarbij de sidebar aan de linkerkant blijft staan terwijl de lezer naar beneden scrollt. Het enige dat bij deze lay-out ontbreekt, is een extra menu-knop in die sidebar.

5. Support

Beantwoord voor jezelf de volgende vraag: hoe goed kun je coderen? Als het antwoord ‘niet zo goed’, ‘slecht’ of ‘matig’ is, is de support van de makers van het theme belangrijk. Zij kunnen je vertellen hoe je bepaalde zaken aan de achterkant van je website kunt aanpassen en helpen je daarbij als je geluk hebt. Vraag dan ook altijd voordat je een theme koopt of je naderhand nog vragen mag stellen.

6. Eyecatcher

Als laatste: zorg voor een eyecatcher die sterk verbonden is met je blog. Het maakt je blog herkenbaar voor lezers. Ik heb altijd voor een eyecatcher in de vorm van een logo gekozen, maar het kan ook een felle kleur zijn die overal terugkomt of een grote foto. Mijn huidige logo, waar ik ontzettend blij mee ben, is geïllustreerd door de getalenteerde Maartje Bodt (op Instagram bekend als @mariebodie).

Als je langere tijd blogt, is de kans groot dat je vaker van lay-out verandert. Daar is niets mis mee. Soms voldoet je oude lay-out niet meer aan de wensen die je hebt, veroudert het of is het gewoon tijd voor iets nieuws. Hopelijk helpen deze tips je om de perfecte lay-out te vinden.

Foto: Impressie Instagram Marie Bodié

Gepubliceerd door

Rosalinde Markus

Rosalinde Markus (1994) is communicatiestudente en heeft al zolang ze zich kan herinneren een passie voor schrijven. Haar blog is een openbaar notitieboekje over schrijven, bloggen, creativiteit en wat haar opvalt in het communicatievak. Ook is ze hoofdredacteur van online literair tijdschrift Lood.

  • bartvanherck

    Ik vind dit een geslaagd theme. Welk theme is het?

    • Hi Bart, wat leuk dat je reageerde! Het theme dat ik gebruikte was Thoughts. Mijn huidige theme (ik ben alweer geswitcht) is het standaard WordPress theme, Twenty Fifteen.

  • ik stoei al jaren met thema’s. nooit 100% tevreden.