Hoe Twitter me verleidde tot een impuls aankoop: Launch van Jeff Walker

‘Studeer je nog of heb je al een baan?’ Het antwoord op die vraag is, in een tijd waarop afgestudeerden hongerig aan de zijlijn van hun vak op een baan wachten, niet meer zo vanzelfsprekend. ‘Nee, nee,’ reageerde de oud-klasgenoot, ‘het lukt me niet om iets te vinden, dus ik zit thuis.’ ‘Thuis? Wat doe je nu dan?’ ‘Nou, niks. Series kijken, sollicitatiebrieven versturen.’ ‘Niks?’ Ik kon niet geloven dat ze al maanden thuiszat zonder iets te doen wat haar verder brengt.

Toch is dat voor veel afgestudeerden die ik spreek de realiteit. Ze studeren af, vinden niet meteen een baan, werken daarom op zaterdag in de supermarkt en zitten de rest van de week thuis. Vacaturesites afstruinen, websites van bedrijven bekijken en sollicitatiebrieven versturen. Ik vraag me vaak af waarom ze niet meer doen met internet dan vacatures bekijken. Je kunt zoveel meer doen in de tussentijd. Een blog beginnen, online proberen iets bij te verdienen. Zichtbaar worden.

Terwijl ik daar over nadacht, zag ik onderstaande tweet van schrijver Jeff Goins voorbij komen.

Daar denk ik weleens over na. Over hoe ik dat zou aanpakken of hoe anderen het zouden kunnen doen. Dus klikte ik. Ik kwam op een echte Amerikaanse verkooppagina (vol lege kreten en in your face call-to-action knoppen) en ik wilde het liefst zo snel mogelijk weer terug naar Twitter. Weg van die schreeuwerige kleuren, terug naar het vertrouwde lichtblauw. Maar Jeff Goins, een schrijver die ik heel sympathiek vind overkomen, zei dat ik dit boek nodig had.
Dus bleef ik.

Met ‘bijna gratis’ bedoelde Goins dat je het boek gratis kreeg en alleen de verzendkosten hoefde af te rekenen. Voor ik het wist zat het boek in mijn digitale winkelmandje en bevestigde ik de bestelling. Wacht, wat heb ik gedaan? Na de betaling wist ik: dit is een impulsaankoop, puur omdat iemand die ik ‘vertrouw’ me ertoe aanspoort. Later ontdekte ik dat ook marketinggoeroes als Michael Hyatt naar het boek gelinkt hadden. En dan vraag je je toch af: is dat boek echt zo fantastisch of is het gewoon heel goed in de markt gezet?

Waarschijnlijk dat laatste. En nu is dat boek voor een tientje naar mij onderweg, ‘an internet millionaire’s secret formula to sell almost anything online.’ Een boek dat ik niet gekocht zou hebben als Goins er niet over had getweet. Twitter is een gaaf medium, maar ook sluw. Ik volg Goins al een tijdje, hij deelt vaak interessante links naar goede stukken over schrijven en schrijft zelf ook leeswaardige blogposts. Doordat hij me op Twitter van interessant nieuws voorziet, ben ik hem gaan vertrouwen. En nu smeert hij me een Amerikaans boek aan dat ik misschien toch niet zo heel hard nodig heb als hij me doet geloven.

Uiteindelijk ben ik natuurlijk verantwoordelijk voor die aankoop. Ik stopte het in het mandje, ik voerde mijn adresgegevens in en ik betaalde. Dus het kan maar beter een heel goed boek zijn. Ik ben benieuwd of ik het de afgestudeerde oud-klasgenoot kan aanraden.

Gepubliceerd door

Rosalinde Markus

Rosalinde Markus (1994) is communicatiestudente en heeft al zolang ze zich kan herinneren een passie voor schrijven. Haar blog is een openbaar notitieboekje over schrijven, bloggen, creativiteit en wat haar opvalt in het communicatievak. Ook is ze hoofdredacteur van online literair tijdschrift Lood.

  • karin

    nou ben ik wel benieuwd of die schreeuwerige kreten bewaarheid worden!

    • Linda Rosalinde Markus

      Ik ook! Dat laat ik wel weten wanneer ik het binnen heb.