Op de Vakantiebeurs worden bezoekers overtuigd door inspirerende verhalen

Als ik iets moet noemen wat ik echt leuk vind aan mijn stage, is het toch vooral de afwisseling. De ene dag schrijf ik persberichten of vertaal ik teksten, een andere keer ben ik bij een adviesgesprek of bedenk ik uitingen voor sociale media. Dit weekend mocht ik mee naar de Vakantiebeurs om verschillende bestemmingen te vertegenwoordigen.

[heading margin_top=”14″]Op de Vakantiebeurs heerst de strijd om de mooiste stand[/heading]

Wanneer je de jaarbeurs binnenliep, viel meteen op hoe verschillend de stands zijn. Bestemmingen als Costa Rica of Canada vielen op. Costa Rica verwelkomde haar bezoekers met een prachtige film en een reusachtige, jungle-achtige stand. Canada lokte bezoekers met spectaculaire foto’s van grizzlyberen en dolfijnen. Ernaast stond een camper  die hen warm maakte voor een rondreis door de uitgestrekte natuur.

Tour operator Djoser besloot dat alleen een stand met foto’s niet genoeg was en probeerde met een enorme, overdekte stand, ingericht met kunstbomen, Turkse kleding, beelden en kleden het ultieme vakantiegevoel op te roepen. Sommige stands stelden niets voor. Ze leken goedkope opvulling van plaatsen die toevallig nog over waren, compleet met vertegenwoordigers die naar hun iPad staarden en bezoekers wegkeken.

Zelf stond ik vooral bij de Franse regio Limousin in het Frankrijk paviljoen en bij een algemeen informatiepunt over Amerika. Die tweede stand was niet zo bijzonder. Als er al iets Amerikaans te vinden was, waren het een paar foto’s van bezienswaardigheden en het Amerikaanse café ernaast waar muzikanten optraden.

[heading margin_top=”14″]De mooiste verhalen lokken bezoekers naar het land[/heading]

Toch maakte het niets uit dat de stand niet Amerikaans leek. Twee gepensioneerde Nederlanders beheerden de stand en voorzagen nieuwsgierige bezoekers van gedetailleerde informatie. ‘We willen prachtige natuur zien. Waar moeten we dan zijn?’ ‘Wat moet ik echt bezichtigen als ik in Las Vegas ben?’ ‘Wat vindt u de mooiste staat?’ ‘Zijn er rondleidingen door het Witte Huis?’ Ze hebben 41 staten bezocht en vertelden urenlang over hun mooiste ervaringen en echte aanraders.

Iedere bezoeker verliet de stand vol nieuwe ideeën, inspiratie en vooral enthousiasme om het land te bezoeken. En dat is precies wat de meeste vertegenwoordigers willen. Bezoekers overtuigen om dit jaar naar hun land te komen, ze ideeën meegeven.

Ljubljana

Bij veel van hen draaide het om het uiterlijk van de stands. De samenstelling van kleuren, de glanzende brochures, plattegronden, winacties, lokale specialiteiten om te proeven. Hoe groter, hoe spectaculairder, hoe beter en hoe meer bezoekers, dachten ze. Ik heb in de twee dagen dat ik er stond genoeg stands gezien om te weten dat dat een foute gedachte is.

Bezoekers zijn niet op zoek naar de beste stands, maar naar de beste informatie. Niet de informatie die ze kunnen vinden wanneer ze een paar uurtjes Google gebruiken, maar eigen ervaringen, aanraders, enthousiaste verhalen. Verhalen die raken, enthousiasmeren, inspireren. Die verhalen zijn het belangrijkste.

[heading margin_top=”14″]Slovenië had het mooiste verhaal, dus daar wil ik heen[/heading]

Ik merkte het toen ik een rondje over de beurs liep en verschillende stands bezocht. Één van die stands was het Oost-Europese Slovenië. Ik had er nooit over nagedacht om het land te bezoeken, want ik wist er niets van. Terwijl ik door wat folders bladerde, sprak een Sloveense man me aan. Hij had jaren in Nederland gewoond, maar organiseerde nu tours in het land waar hij oorspronkelijk vandaan kwam.

Hij vertelde me enthousiast over de Italiaanse en Kroatische invloeden, het klimaat, de smaragdgroene rivier Soča, het prachtige meer Bled, de steden, de cultuur, de activiteiten die er te doen zijn. Na een kwartier was ik om en zette Slovenië in gedachten bovenaan mijn lijstje van landen die ik wil bezoeken. Aan het einde van de beurs vroeg een collega naar welk land ik nieuwsgierig was geworden. Ik hoefde niet lang na te denken: dat was zonder twijfel Slovenië.

Voor mij maakte dit weekend duidelijk hoe belangrijk verhalen zijn. De verhalen zetten landen op de kaart bij Nederlandse toeristen en maken van de Vakantiebeurs een inspirerende ervaring. De stands doen er minder toe. De verhalen des te meer.

Gepubliceerd door

Rosalinde Markus

Rosalinde Markus (1994) is communicatiestudente en heeft al zolang ze zich kan herinneren een passie voor schrijven. Haar blog is een openbaar notitieboekje over schrijven, bloggen, creativiteit en wat haar opvalt in het communicatievak. Ook is ze hoofdredacteur van online literair tijdschrift Lood.