Veggieburgers eten en ideeën opdoen tijdens foodfair Schaft

De geur van barbecuevlees drong mijn neus binnen en een blauwe walm hing vlak onder het plafond. Hoe ik bij deze plek gekomen was – Google, Facebook of toch Instagram? – wist ik niet meer. De oude Werkspoorkathedraal was omgetoverd in een sfeervol festival vol foodtrucks: Schaft. En als creativo is het fantastisch om daar rond te lopen.

Je ziet namelijk van alles dat je aanzet tot een idee of gedachte. Zet een stel foodtrucks bij elkaar, zorg voor een goede mix tussen vlees, vegetarisch en zoet en je hebt de moderne variant van een Amerikaanse food court. Terwijl ik langs de trucks met burgers, oesters, wentelteefjes en salades liep, dacht ik na over de uitstraling van de wagens, waarom de ene burgertent het wel druk had en de andere niet en wat nog miste
– een overblijfsel van opgroeien in een gezin van ondernemers.

Wat vooral opviel: als iedereen zijn best doet om eruit te zien als een vintage foodtruck uit de jaren zestig met hippe kreten en menu’s op krijtborden, valt niemand op. Wat wel positief verraste, waren duidelijke menu’s (slechts twee keuzes? Top, dat scheelt keuzestress), leuke woordspelingen en extra elementen om een foodtruck op te laten vallen.

Screenshot_2016-03-27-18-08-32-1

Aan de zijkant stond een foodtruck die iets met asperges en limoen verkocht. Het menu was slecht leesbaar (lees: van een afstandje niet te ontcijferen) en nergens was het gerecht te zien. Geen enkele bezoeker legt drie muntjes neer voor een gerecht waarvan niet helemaal duidelijk is wat het is – zeker niet als er zoveel andere culinaire verleidingen zijn.

Wat wel werkte, waren woordspelingen. Waar haal je churros? Bij In beslag genomen. En crêpes? Bij Full of Crêpe. Een goeie naam zorgt voor een glimlach. En extra’s helpen om de foodtruck eruit te laten springen, zoals een verhoging bij het bestellen zodat je tijdens het wachten een mooi uitzicht hebt over het festival of een sign met tien redenen om nú een worstenbroodje te bestellen.

Van zo’n festival vol heerlijke geuren, smakelijke gerechten en opborrelende ideeën krijg je bijna zelf zin om een foodtruck te runnen. Lekker eten, beetje mensen kijken, nadenken over wat je ziet.

Ik hou ervan.

Gepubliceerd door

Rosalinde Markus

Rosalinde Markus (1994) is communicatiestudente en heeft al zolang ze zich kan herinneren een passie voor schrijven. Haar blog is een openbaar notitieboekje over schrijven, bloggen, creativiteit en wat haar opvalt in het communicatievak. Ook is ze hoofdredacteur van online literair tijdschrift Lood.