Waarom ik niet alleen student, maar ook stroopwafelbakker ben

‘Staan de wafelijzers al aan?’ Ik hang de reclamekaarten aan een touwtje boven de kraam. ‘Nee, ik ben nu met de stroom bezig,’ roept mijn vriend terug. Terwijl hij de verlengsnoeren uitrolt en naar de stroomkast brengt, stal ik de pakjes stroopwafels uit op de kraam. Van omgekeerde kratten maken we verhogingen en met rood geruite theedoeken zorgen we voor een Hollands sfeertje. Een marktkraam mooi inrichten vereist enige creativiteit, maar het werk is ontzettend leuk. Het is geen doorsnee bijbaantje, dus hoe kom je erbij om marktkoopman te worden?

Op marktkoopmannen wordt vaak een beetje neergekeken. Ze zullen wel laagopgeleid zijn of geen fatsoenlijke baan kunnen vinden. Dat is niet zo, kan ik uit eigen ervaring zeggen. M’n hoogopgeleide broers staan op markten door heel Nederland en de Iraanse vrouw die naast me op de markt staat, zat in haar geboorteland in de politiek. Het zijn doorgaans creatieve, intelligente mensen die ervan houden om onder de mensen te zijn en bewust kiezen voor een leven als hardwerkende ondernemer.

Doordat ik uit een stroopwafelfamilie kom waarin iedereen wel iets met stroopwafels doet, groeide ik ermee op. Koekkruimels scheppen en zakjes netjes dichtvouwen, superwafels leren bakken, helpen bij het productieproces, met m’n broer mee naar de markt in Vlaardingen, de trucjes van m’n moeder leren om de kraam mooi aan te kleden. De aantrekkingskracht van de markt is de toegankelijkheid, de afwisseling en de uitdaging van het verkopen. Je ontmoet allerlei soorten mensen, hoort verhalen, maakt iedere dag iets anders mee en je bouwt een markt echt op: hoe beter je aankleding en verkooptechnieken, hoe meer je verkoopt.

Marktkoopman is een beroep waarin alles samenkomt. Je bent heel praktisch bezig, want je bakt bijvoorbeeld stroopwafels, maar er wordt ook een beroep gedaan op je creativiteit, inzicht en sociale vaardigheden. Je kleedt de kraam aan en houdt je bezig met de verkoop, maar verzint ook aanbiedingen, haakt in op festiviteiten, ontwerpt reclamemateriaal, luistert naar klanten en zoekt de grenzen op van wat je eruit kunt halen.

Zeker als je een studie of hobby hebt waarbij je veel ‘in je hoofd’ zit, is het heerlijk om dat op zaterdag los te laten. Het enige wat dan nog belangrijk is, is of je superwafel mooi bruin is en de stroop niet te vloeibaar. ‘Ik wil een zo’n grote stroopwafel. Een warme. Is ie nog warm?’

Stroopwafelpacman

Deze blog is geschreven als onderdeel van de Blog NL Maand #6.

Gepubliceerd door

Rosalinde Markus

Rosalinde Markus (1994) is communicatiestudente en heeft al zolang ze zich kan herinneren een passie voor schrijven. Haar blog is een openbaar notitieboekje over schrijven, bloggen, creativiteit en wat haar opvalt in het communicatievak. Ook is ze hoofdredacteur van online literair tijdschrift Lood.

  • Minous Willemsen

    Ai, nu heb ik trek in een stroopwafel bij m’n bakkie koffie… 😉

    • Linda Rosalinde Markus

      Ik zou zeggen, kom er gezellig eentje halen morgen op de markt. 😉

  • karin

    perfect generatie Y voorbeeld om zelf uitdaging te zoeken!

  • Agnes Swart

    Ha wat leuk zo’n stroopwafel-familie! En stroopwafel is wel een van mijn favorieten, grappig ik schreef er ook al eens een blogpost over. http://www.agnesswart.nl/blog/2014/6/7/de-stroofwafel En het was Karin die me triggerde er een blog over te schrijven dus toevallig hoe jij dat nu weer doet in het kader van #blogawaynl.

  • Pingback: #geenfilter — De verwendheid van Generatie Y? | MET-K.COM()