Zes belangrijke veranderingen voor de woordvoerder van de toekomst

Als communicatieprofessional denk je misschien niet zo snel aan een baan als woordvoerder. Ik ook niet. De afgelopen maanden volgde ik een minor, gegeven door een enthousiaste woordvoerder van Staatsbosbeheer en een ervaren journalist, waarbij ik kennismaakte met het vak. Zowel van woordvoerder als journalist, maar vooral: wat zijn de verschillen en hoe ziet de toekomst eruit? Tijd voor de zes belangrijkste veranderingen in het vak van de woordvoerder die in de minor zijn besproken.

1. Freelance experts

De woordvoerder als alwetend orakel is allang niet meer realistisch. Daarom huur je als woordvoerder in de toekomst een freelance expert in die alles over jouw onderwerp weet en het leuk doet op beeld. Je zoekt de mensen die helemaal in een onderwerp zitten op en zet ze in. De woordvoerder heeft niet langer alleen het woord, hij weet wie de experts zijn en waar hij ze kan vinden. En met wie leeft het publiek meer mee? Met een expert die vertrouwen uitstraalt of een woordvoerder die in hun ogen minder te vertrouwen is?

2. Bemiddelaar

De rol van de woordvoerder verandert. Van interne journalist verschuift zijn rol steeds meer naar die van bemiddelaar. Mijn docent legde dat mooi uit: ‘Vroeger stond er een muur tussen het publiek en de organisatie. De woordvoerder bepaalde welke informatie voorbij de muur kwam. Nu zitten er allemaal gaten in de muur en kan iedereen er doorheen kijken. Daarom is de woordvoerder nu een spin in het web die alle contacten heeft en bemiddelt tussen het publiek en de organisatie.’

3. Nieuwe media

De woordvoerder van de toekomst is een social media expert. Hij weet welk medium geschikt is voor welk doel en hoe de verschillende (social) media bij de organisatie passen. Hij kent de nieuwe media en ziet in dat ze steeds belangrijker worden. Hij weet dat beeld belangrijker wordt, informatie zich sneller verspreidt en je altijd een reactie kunt verwachten. Een voorbeeld van de docent: ‘De excursie van een boswachter zat niet vol, dus hij zei: zet het maar in de krant. Dat werkt natuurlijk niet, want dan zijn er meer aanmeldingen dan je aankunt.’
Printmedia en televisie zijn niet langer heilig.

Woordvoeringtoekomst

4. Co-producties

De woordvoerder van de toekomst werkt nauw samen met redacties. Hij verzint niet alleen campagnes, maar helpt ook bij de uitvoering ervan. De tijd waarin de woordvoerder alleen de informatie aanlevert waar de journalist om vraagt, is voorbij. De toekomstige woordvoerder komt zelf met nieuws voor relevantie televisieprogramma’s en andere media. Niet langer een passieve bron, maar iemand die actief meedenkt. Minder achter de schermen, meer co-producties.

5. Zelf nieuws maken

Het is leuk om goed nieuws naar buiten te brengen wanneer dat kan en slecht nieuws wanneer het moet. Nog beter is het om zelf nieuws te maken. De woordvoerder van de toekomst zoekt de verhalen binnen de organisatie die voor insiders heel gewoon zijn, maar voor buitenstaanders nieuw, verrassend of bijzonder. Hij gaat actief op zoek naar nieuws en mogelijke media-momenten die tot positieve aandacht voor de organisatie leiden.

6. Vermenging in het vak

Het vak van de woordvoerder verandert altijd. Was hij eerst uitsluitend persvoorlichter, nu is hij continue in gesprek met het publiek –  niet alleen met journalisten. Steeds meer heeft hij vaardigheden nodig die je ook in andere vakken terugvindt. Hij is expert op het gebied van communicatie, intern journalist, soms onderzoeker, bemiddelaar en krijgt steeds meer verantwoordelijkheden. Kortom: de woordvoerder van de toekomst is een alleskunner.

Foto door: European Parliament

Gepubliceerd door

Rosalinde Markus

Rosalinde Markus (1994) is communicatiestudente en heeft al zolang ze zich kan herinneren een passie voor schrijven. Haar blog is een openbaar notitieboekje over schrijven, bloggen, creativiteit en wat haar opvalt in het communicatievak. Ook is ze hoofdredacteur van online literair tijdschrift Lood.